Wakacje

i

Autor: pixabay.com Wakacje

Garść wskazówek przed wakacjami. Sprawdź, co musisz wiedzieć! [ODSZKODOWANIA, NOWE PRZEPISY]

2018-06-20 11:51

Cena oferty nieoczekiwanie wzrosła? Twoje biuro podróży bankrutuje, kiedy jesteś na urlopie? Oferta nie spełniła Twoich oczekiwań? Nie wpadaj w panikę. Zmiana przepisów nie musi być kłopotliwym dodatkiem do wycieczki. Dzięki naszemu poradnikowi zawsze będziesz wiedzieć co robić.

Nowe prawo chroni wszystkie kraje Unii Europejskiej w taki sam sposób. Dzięki nowej ustawie będzie można wykupić wakacje jednym ruchem. Zarówno hotel, jak i bilet lotniczy. Podróżni będą mieli więcej praw w przypadku niewypłacalności organizatora wycieczki. Nieoczekiwany wzrost kosztu wycieczki o ponad 8%. Jeśli biuro podróży podniesie cenę wycieczki więcej niż o 8%, można bez konsekwencji odstąpić od umowy. Kiedy biuro zastrzegło w umowie, że wczasy mogą podrożeć, to musi obniżyć cenę wycieczki, gdy do potencjalnego wzrostu nie dojdzie (np. potencjalny wzrost cen paliwa). Natomiast bez  zmian zostaje przepis o podniesieniu ceny wycieczki na trzy tygodnie przed wyjazdem. Nadal może to zrobić jednak tylko i wyłącznie pod trzema warunkami:
-wzrost ceny transportu,
-wzrost kursu walut,
-wzrost podatków lub opłat usług turystycznych.

Organizator wakacji musi wpisać do umowy możliwość wzrostu ceny, w innym wypadku nie może jej podnieść.

Zagrożenie terroryzmem? Epidemia? Możesz zrezygnować bez ponoszenia kosztów.

Nowym udogodnieniem jest opcja odstąpienia od umowy, w przypadku nadzwyczajnych okoliczności np. wybuchu wulkanu, czy zagrożenie życia lub zdrowia - epidemii i terroryzmu. Biuro podróży wypłaci pieniądze w ciągu 2 tygodni. Tak jak wcześniej nie trzeba będzie ponosić kosztów rezygnacji z usług biura, kiedy organizator zmieni podstawowe okoliczności wycieczki np. miejsce, rodzaj transportu czy czas trwania. Jednak gdy do planu urlopu zostaną wprowadzone niewielkie zmiany i zostały one zawarte w umowie, nie można żądać zwrotu pieniędzy. Dodatkowo będzie można odstąpić od umowy, która została zawarta w innym miejscu, niż siedziba biura podróży. Jednak tylko wtedy, kiedy klient nie sam nie wyszedł z taką inicjatywą.

Kiedy jednak rezygnacja z umowy nastąpi z przyczyn prywatnych, zaliczka nie zostanie zwrócona. Procent przepadającej kwoty zależeć będzie od czasu, który poprzedzał wycieczkę. Jeśli klient wyrazi, będzie żądał uzasadnienia danej kwoty, biuro podróży ma obowiązek je przedstawić.

Liczba uczestników jest niewystarczająca? Wczasy mogą nie dojść do skutku.

Nie zmienia się również zapis w umowie mówiący o odwołaniu imprezy z powodu niskiej liczby chętnych. Jednak teraz to przepisy regulują terminy, w jakich może to zrobić:

-48 godzin przed wycieczką, która jest krótsza niż 2 dni,
-7 dni przed wycieczką, która trwa 2-6 dni,
-20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni.

Biuro podróży zwróci wtedy pieniądze turystom w ciągu 2 tygodni, jednak nie wypłaci odszkodowania.

Jeśli jednak klienci mają jakieś zastrzeżenia dotyczące zorganizowanego urlopu, mogą złożyć reklamację w ciągu 3 lat po zakończeniu wycieczki. Po tym czasie sprawa się przedawnia. Warto jednak skargę złożyć znacznie wcześniej. Ma to wpływ na wartość odszkodowania lub zadośćuczynienia.

Kiedy biuro podróży zbankrutuje, będzie można kontynuować urlop, tak jak jest w umowie.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają