MPK systematycznie odnawia swój tabor tramwajowy. Kilka miesięcy temu ogłoszono przetarg na dostawę aż 50 pojazdów – nigdy wcześniej Poznań nie kupował jednorazowo tak dużej liczby tramwajów. 30 z nich mają to być pojazdy jednokierunkowe, a 20 dwukierunkowe. Wszystkie mają mieć długość od 30,50 do 32,50 m i szerokość 2,40 m, z udziałem minimum 60 proc. niskiej podłogi.
W czwartek, 24 listopada otwarto trzy oferty, które wpłynęły na ogłoszony przetarg. Złożyły je następujące firmy:
- poznański Modertrans, który wyprodukował m.in. jeżdżące już po Poznaniu moderusy alfa i beta, a także zaprezentowany przed tygodniem najnowszy model, w 100 proc. niskopodłogowy – gamma.
- konsorcjum firm Stadler i Solaris. Ta ostatnia firma dostarczyła do Poznania przed Euro 2012 tramwaje marki Tramino
- firma PESA z Bydgoszczy, która produkuje trzy niskopodłogowe modele tramwajów: Swing, Twist i dwukierunkowe Jazz. Kursują m.in. po Bydgoszczy, Krakowie, Warszawie, Gdańsku oraz miastach na Śląsku. Wyprodukowała też tramwaje marki Fokstrot dla Moskwy.
To właśnie PESA zaproponowała najniższe ceny tramwajów, wyceniając całość kontraktu na nieco ponad 387 mln zł. Oferta z Modetransu jest o 10 mln zł wyższa, a Stadler-Solaris swoje tramwaje wycenił na ponad 462 mln zł.
Szczegóły złożonych ofert:
PESA SA zaproponowała:
- tramwaj jednokierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 7.318.500 zł. brutto
- tramwaj dwukierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 7.810. 500 zł brutto.
- całkowita wartość kontraktu 387.065.010 zł brutto.
Konsorcjum Stadler Solaris zaproponowało:
- tramwaj jednokierunkowy z udziałem 84 procent niskiej podłogi w cenie 8. 787.120 zł brutto
- tramwaj dwukierunkowy z udziałem 84 procent niskiej podłogi w cenie 9.574.320 zł brutto
- całkowita wartość kontraktu 462.117.396 zł brutto.
Modertrans Sp. z o.o. zaproponowała:
- tramwaj jednokierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 7.687.500 zł brutto
- tramwaj dwukierunkowy z udziałem 100 procent niskiej podłogi w cenie 8.031.900 zł brutto
- całkowita wartość kontraktu 397 044 000 zł brutto.
Oczywiście to nie oznacza, że MPK zdecyduje się na ofertę firmy PESA.
- Komisja przetargowa rozpoczęła prace nad sprawdzeniem ofert pod względem formalnym – wyjaśnia Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK. – W następnej kolejności oceni je pod względem wagi kryteriów. Wśród nich 80 proc. stanowi cena, 7 proc. udział niskiej podłogi, po 3 proc. pojemność, naciski na oś oraz rozwiązania techniczne i po 2 proc. warunki wzajemnie świadczonych usług podczas gwarancji oraz szerokość przejść – dodaje.