Konin kontynuuje transformację w kierunku przyjaznego środowisku transportu publicznego. Miejska spółka komunikacyjna ogłosiła przetarg na zakup aż 10 autobusów wodorowych. Miejski Zakład Komunikacji stawia na zeroemisyjne rozwiązania.
Autobusy wodorowe - jakie i kiedy trafią na ulice? Szczegóły zamówienia konińskiego MZK
Planowany zakup obejmuje dwa typy pojazdów wodorowych, dostosowane do różnych potrzeb transportowych miasta. Według specyfikacji podanych przez MZK w Koninie. Co jest w planie zakupów?
- 8 autobusów wodorowych typu MAXI (o długości 11,5-12,5 m), które pomieszczą co najmniej 80 pasażerów, w tym minimum 28 na miejscach siedzących. Autobusy te powinny być wyposażone w zbiornik na wodór o pojemności min. 1400 l, co przekłada się na min. 30 kg wodoru i ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW, a także charakteryzować się zużyciem wodoru na poziomie nie większym niż 6 kg/100 km.
- 2 autobusy wodorowe typu MEGA (o długości 17,5-18,5 m), przegubowe, które pomieszczą co najmniej 129 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Te z kolei mają być wyposażone w zbiornik na wodór o pojemności min. 2100 l, czyli min. 47 kg wodoru i ogniwo paliwowe o mocy min. 95 kW, charakteryzując się zużyciem wodoru na poziomie nie większym niż 10 kg/100 km.
Oferty w ogłoszonym przetargu można składać do 23 kwietnia. Jak podaje miejska spółka w ogłoszeniu, dostawy autobusów mają zostać zrealizowane do końca listopada 2027 r.
Polecany artykuł:
Inwestycja w przyszłość, czyli budżet projektu. Plan jest szerszy
Zakup autobusów wodorowych jest elementem szeroko zakrojonego projektu modernizacji transportu publicznego w Koninie i okolicach. Jak wynika z dokumentacji, wartość całego przedsięwzięcia to ponad 226 mln zł. Planowane są również:
- budowa nowej zajezdni autobusowej,
- stworzenie węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym,
- implementacja zaawansowanego systemu inteligentnego zarządzania ruchem miejskim.
Inwestycja jest częściowo finansowana ze środków zewnętrznych:
- 135 mln zł z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji,
- ponad 29 mln zł z budżetu państwa,
Pozostała kwota zostanie pokryta przez samorządy i miejskie spółki zaangażowane w projekt.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Centrum przesiadkowe w Koninie - wizualizacje
Konin chce być liderem wodorowej rewolucji w transporcie
Obecnie koniński MZK posiada już sześć autobusów zasilanych wodorem. Pierwszy z nich, Solaris Urbino 12 hydrogen, został dostarczony w 2022 r. w ramach najmu długoterminowego. Był to pierwszy autobus wodorowy w regularnej komunikacji miejskiej w Polsce.
W późniejszym czasie koniński tabor wzbogacił się o kolejne autobusy wodorowe. Na zakup 10 miasto otrzymało dofinansowanie i pożyczkę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki tym środkom na ulice Konina wyjechało pięć autobusów marki NesoBus. Do końca czerwca 2026 r. dołączy do nich kolejnych pięć autobusów przegubowych marki Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.
Polecany artykuł: