Zdaniem poznańskiego magistratu dworzec jest niefunkcjonalny i nieczytelny. - Pasażerowie nie rozumieją chaosu, jaki panuje na stacji oraz niemożności stworzenia nowego dworca, który byłby odpowiedni dla drugiego węzła kolejowego w kraju - czytamy na stronie Urzędu Miasta Poznania. Według urzędników potrzebna jest też pełna integracja komunikacyjna terenu całej stacji.
- Obiekty takie jak dworce kolejowe czy lotniska kształtują pierwsze wrażenie przyjeżdżających. Są więc one szczególnie istotne dla mieszkańców i podróżnych. Poznań Główny to drugi pod względem ruchu pasażerskiego dworzec w Polsce obsługujący rocznie 19 milionów osób. Powinien być wizytówką, której nie należy się wstydzić - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.
>>Tak wygląda Moderus Gamma w poznańskich barwach! Byliśmy na premierze! [WIDEO]
31 grudnia 2017 roku upłynął czas na wykonanie postanowienia umowy partycypacyjnej z marca 2011 roku. Zgodnie z nią miała zostać wybudowana kładka dla pieszych biegnąca od centrum handlowego, wzdłuż istniejącego budynku dworca kolejowego, aż do ul. Głogowskiej (koło Dworca Zachodniego). Jak podaje magistrat, do dziś PKP nie zrealizowało tej umowy, choć inwestycja ta miała m.in. ułatwić dostęp do znajdujących się, w sporej odległości od nowego dworca, peronów 4-6. Miasto Poznań wielokrotnie postulowało także przywrócenie w starym budynku Dworca Głównego przestrzeni do obsługi podróżnych oraz konieczność zmian na placu Dworcowym. Magistrat zarzuca PKP również m.in. brak odpowiedzi na korespondencję i brak porozumienia.
Miasto chce odzyskać teren Dworca Głównego w Poznaniu
Teren, na którym zlokalizowany jest budynek dawnego dworca ma obecnie status obszaru zamkniętego i zarządza nim PKP. Dlatego Miasto nie mogło samodzielnie podejmować żadnych działań o charakterze inwestycyjnym i planistycznym.
>>Czy autobusy zostaną przemalowane na szaro? Jest decyzja w tej sprawie
Miasto Poznań wystąpiło do Ministra Inwestycji i Rozwoju z wnioskiem mającym na celu wyeliminowanie z obrotu prawnego decyzji przyznającej PKP tytuł prawny do tego terenu. Możliwość taką daje stanowisko zaprezentowane w Uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 lutego 2017 roku potwierdzone uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 26 lutego 2018 r. Brak udokumentowania przez PKP prawa zarządu do nieruchomości na dzień 27 maja 1990 r. skutkuje tym że, przeszły one w tym terminie, z mocy samego prawa, na własność gminy. Z dokumentów dotychczas zgromadzonych przez Urząd Miasta wynika, że taki stan zaistniał w odniesieniu do terenu dworca. Zatem decyzja Wojewody Wielkopolskiego, stanowiąca podstawę wpisu PKP w księdze wieczystej jako użytkownika wieczystego, została - zdaniem magistratu - wydana z rażącym naruszeniem prawa.
Prezydent Jacek Jaśkowiak deklaruje swoją gotowość do podjęcia wyzwania, jakim jest "wykreowanie nowej jakości dla tej części Poznania".