Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM) ogłosiły przetarg na przebudowę mostu Bolesława Chrobrego, jednej z najważniejszych przepraw przez Wartę w stolicy Wielkopolski. Most łączy Stare Miasto z Ostrowem Tumskim i Śródką.
Most Bolesława Chrobrego do gruntownej przebudowy. Powodem zły stan techniczny
Most Bolesława Chrobrego powstał w połowie lat 60. XX wieku, a w 1989 r. przeszedł kapitalny remont. Jednak, jak podkreśla poznański magistrat, ze względu na zły stan techniczny przeprawa wymaga gruntownej przebudowy.
- Prace potrwają około trzy lata i zostaną podzielone na etapy, by wynikające z nich utrudnienia były możliwie najmniej dotkliwe. Rozpoczęcie robót przewidziane jest na jesień tego roku. Zakładamy, że do tego czasu będzie już przejezdny nowy wiadukt w ul. Golęcińskiej oraz wymieniona zostanie nawierzchnia na południowej nitce ul. Warszawskiej. Jesienią chcemy również udostępnić wiadukt w ciągu ul. Lutyckiej oraz zakończyć prace prowadzone obecnie na ul. Hetmańskiej nad ul. Wagrowską - opisuje wiceprezes PIM Marcin Gołek.
Wiadomo już, w jakich etapach będzie przebiegała ta gigantyczna inwestycja, która rozpocznie się jesienią 2025 r.
- Etap 1: Wyłączenie z ruchu północnej nitki mostu (w gorszym stanie technicznym). Ruch w obu kierunkach zostanie skierowany na nitkę południową.
- Etap 2: Rozbiórka i budowa nowej północnej części mostu.
- Etap 3: Wyłączenie z ruchu południowej nitki mostu. Ruch w obu kierunkach zostanie skierowany na nową, północną część.
- Etap 4: Rozbiórka i budowa nowej południowej części mostu.
Magistrat twierdzi, że elementem ułatwiającym komunikację w czasie remontu mają być oddane niedawno do użytku mosty Berdychowskie - choć te przeznaczone są przecież tylko... dla pieszych i rowerzystów.
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Poznań. Oficjalne otwarcie mostów Berdychowskich.
Co zmieni się po przebudowie mostu Chrobrego? Nowe dojazdy i przystanki
Przebudowa mostu to nie tylko wymiana samej konstrukcji. Inwestycja obejmuje również:
- rozbudowę odcinków ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego,
- budowę zjazdów, chodników, dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych,
- budowę wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego przy poznańskiej katedrze.
Po modernizacji pasażerowie nie będą musieli korzystać z przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z ul. Ostrów Tumski i ul. Wieżową. W miejscu istniejących zejść z przystanków tramwajowych pod ul. Wyszyńskiego zaprojektowano tradycyjne, naziemne przejście dla pieszych wraz z przejazdem dla rowerzystów. Jednocześnie zachowana zostanie możliwość komunikacji pod jezdnią ul. Wyszyńskiego w relacji ul. Wieżowa - ul. Panny Marii.
Oferty w ogłoszonym przetargu będą przyjmowane do 15 kwietnia.