Przetarg na dostawę aż 50 tramwajów to największe zamówienie w historii MPK. 30 z nich mają to być pojazdy jednokierunkowe, a 20 dwukierunkowe. Wszystkie mają mieć długość od 30,50 do 32,50 m i szerokość 2,40 m, z udziałem minimum 60 proc. niskiej podłogi.
Pod koniec listopada, gdy minął termin składania ofert na przetarg, okazało się, że do wyboru będą tramwaje z trzech firm: poznańskiej firmy Modertrans, Konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach oraz spółki PESA Bydgoszcz SA.
Najtańszą ofertę złożyła ta ostatnia, która za całość zamówienia zaproponowała cenę 387 mln zł. To aż o 10 mln zł mniej niż oferta Modertrans i aż o 75 mln zł mniej niż propozycja konsorcjum Stadler i Solaris.
Od początku jednak zastrzegano, że cena to najważniejsze kryterium przetargu, które punktowano w 80 proc., ale nie jedyne. Pozostałe to:
- udział niskiej podłogi – 7 proc.
- pojemność tramwajów – 3 proc.
- maksymalny nacisk na oś – 3 proc.
- rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych – 3 proc.
- szerokość przejścia wewnątrz pojazdu – 2 proc.
- warunki wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji ogólnej (w tym naprawy powypadkowe) – 2 proc.
Po podliczeniu wszystkich punktów najlepszą ofertą okazała się ta złożona przez Modertrans.
Wyniki przetargu:
1. Konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach – cena oferty 462 117 396, 00 zł brutto – 85,66 pkt.
2. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA – cena oferty 387 065 010, 00 zł brutto – 95,62 pkt.
3. MODERTRANS Poznań Sp. z o.o. – cena oferty 397 044 000, 00 zł brutto – 96,49 pkt.
Od wyników przetargu każdy z oferentów będzie mógł złożyć odwołanie. Jeśli jednak wynik przetargu się nie zmieni, to flota MPK wzbogaci się o zupełnie nowe modele tramwajów – moderusy gamma, którego prototyp zaprezentowano po raz pierwszy w połowie listopada. Zobacz jego zdjęcia z prezentacji w poniższej galerii: