W grudniu 2015 r. MPK Poznań podpisało umowę z firmą Modertrans na zakup 20 niskopodłogowych tramwajów jednokierunkowych, a wiosną 2016 r. na zakup 10 tramwajów dwukierunkowych. W obu przypadkach chodzi o pojazdy marki Moderus Beta, które od lat wożą poznaniaków.
Nowością jest tylko dwukierunkowa wersja tej bimby. Pierwsza z nich właśnie pojawiła się na ulicach Poznania. W środę można ją spotkać kursują jako linia nr 1.
- Odbiory tramwajów są wieloetapowe – wyjaśnia Marek Grzybowski, dyrektor ds. technicznych MPK Poznań Sp. z o.o. - W pierwszym etapie są oględziny, podczas których sprawdzamy zgodność ze specyfikacją zakupu, później odbywają się próby na terenie zajezdni, a po nich tramwaj rusza na ulice. Musi zrobić 100 km tytułem przejazdów technicznych, zanim na pokład zabierze pasażerów. Gdy ten etap przejdzie pomyślnie, wyjeżdża na linie, żeby przez 14 dni odbyć testy w normalnej obsłudze eksploatacyjnej – dodaje.
Tramwaje dwukierunkowe mają na każdym końcu kabinę motorniczego. Dzięki temu mogą być wykorzystywane w obsłudze wahadłowej, z której często się korzysta podczas remontów torowisk.
Do tej pory MPK, jeśli chodzi o tramwaje dwukierunkowe, dysponowało tylko starymi niemieckimi tramwajami tego typu GT8, które poznaniacy potocznie nazywają „helmutami”. Ich główną wadą jest brak niskiej podłogi, co utrudniało korzystanie z pojazdu osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi. Tej wady nie mają moderusy beta, które będą wozić poznaniaków nie tylko podczas remontów na liniach wahadłowych, ale także na co dzień na standardowych liniach.
Dostawa wszystkich 30 tramwajów zakupionych w spółce Modertrans ma zakończyć się do końca roku.