Poznański Szybki Tramwaj ma już 19 lat! [GALERIA ZDJĘĆ] Poznajcie historię trasy!

2016-02-07 10:22

"Pestka" czyli Poznański Szybki Tramwaj ma już 19 lat! Pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej ruszyła 30 stycznia 1997 roku a 1 lutego miała swoje oficjalne otwarcie. Powspominajmy, jak wyglądały początki Pestki!

W jedną godzinę przewozi 6 tysięcy poznaniaków, wykonuje 777 kursów dziennie oraz 24 nocą - mowa oczywiście o słynnej "Pestce" czyli trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Chociaż bywają dni, że sznur bimb stoi przez awarię, to jednak zdecydowanie częściej dowozi nas szybko do celu! Początku pierwszej, najnowocześniejszej w Polsce trasy szybkiej komunikacji miejskiej sięgają 1928 roku - wtedy właśnie powstała pierwsza koncepcja "Pestki" mającej połączyć Luboń z Winiarami. 

Pestka w tunelu 

Po II wojnie światowej, w 1945 roku pomysł na "Pestkę" nieco się zmienił -  pomysłodawcy chcieli, aby przebiegała po wydzielonym torowisku na powierzchni, bądź w tunelu. Później śmiałe plany zostały odłożone na kilka lat. Wrócono do nich dopiero w 1974 roku. 

- Prace projektowe rozpoczęto jednak dopiero po czterech następnych latach. Założenia techniczno-ekonomiczne  opracowało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów - Transprojekt. Koordynatorem prac projektowych  był dr inż. Zygmunt Nowak. Etap przygotowawczy rozpoczął się w 1980, a dwa lata później ruszyła budowa - wspomina MPK. 

Mozolne prace nad kształtem trasy

Powstawanie trasy PST można przyrównać do przebudowy ronda Kaponiera. Nie obyło się bez opóźnień, licznych komplikacji oraz ciągłych modyfikacji trasy. Nie zabrakło także bez niespodzianek na budowie - odkryto m.in. kabel pod ulicą, który był przewodem teletechnicznym łączącym... Berlin z Moskwą. 

- Żeby przenieść kabel na specjalną kładkę, należało go najpierw przeciąć. I udało się - operacja trwała tylko kilka minut i nie zachwiała braterskimi sojuszami... - komentuje MPK Poznań. 

Jeden z poznaniaków zrobił nawet wideo o trasie. Zobaczcie:

 

Pierwszy tramwaj na szybkiej trasie

Pierwsza bimba wjechała na trasę PST 30 stycznia 1997 roku o godz. 10.08. W inauguracyjny kurs wyruszył zakupiony w Niemczech, używany tramwaj typu GT-8. Pierwotnie miał to być tramwaj producenta "Tatry" jednak dostawa opóźniła się. Za sterami pierwszego tramwaju na Pestce zasiadł Rafał Buda, który do dziś pracuje w poznańskim MPK. 

Oficjalne otwarcie trasy odbyło się dokładnie 1 lutego 1997 roku. Popularną do dzisiaj nazwę "Pestka" wybrali sami mieszkańcy w plebiscycie "Gazety Wyborczej". 

Pestka do dziś zapewnia sprawną i szybką komunikację dla 70 tysięcy poznaniaków, mieszkających w jej pobliżu. . Jej długość wynosi 6,1 km, a wraz z pętlą - 6.4 km, nowa sieć trakcyjna natomiast liczy 13 km. Tramwaje jeżdżą na trasie co 10 minut, co w praktyce oznacza, że na przystanek pociągi przyjeżdżają co 2,5 minuty. 

Jakie macie wspomnienia z Pestką? Często z niej korzystacie? Zapraszamy do wspólnej podróży sentymentalnej!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki