Remont ronda Kaponiera ma się zakonczyć w ciągu najbliższych tygodni.

i

Autor: Urząd Miasta Poznania Remont ronda Kaponiera ma się zakonczyć w ciągu najbliższych tygodni.

Przebudowane rondo Kaponiera z szeregiem udogodnień dla rowerzystów

2016-08-16 20:56

Przebudowana Kaponiera ma być węzłem komunikacyjnym przyjaznym rowerzystom. Ma być nie tylko wygodniej, ale przede wszystkim bezpieczniej, co zdaniem władz Poznania ma zachęcić więcej mieszkańców do poruszania się po mieście jednośladem.

Epopeja pt. „Remont ronda Kaponiera” nareszcie dobiega końca. Już za kilka tygodni mają tędy przejeżdżać bez żadnych ograniczeń nie tylko tramwaje, autobusy i samochody, ale też rowery. Dla tych ostatnich przygotowano szereg udogodnień.

- Jestem przekonany, że nowe rozwiązania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, a tym samym do wzrostu ruchu rowerowego w Poznaniu – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - Skrzyżowanie jest nadal w trakcie przebudowy, jednak codziennie widać tu wielu użytkowników dwóch kółek. Po wdrożeniu nowej organizacji ruchu, rowerzystów na pewno przybędzie, tym bardziej, że projekt Kaponiery będzie spójny z tym, co zostanie zrealizowane w ramach wprowadzanej obecnie strefy tempo 30 na Św. Marcinie i w centrum miasta. Pamiętajmy, że zwiększanie ruchu rowerowego jest jednym ze sposobów na odkorkowanie miasta i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza – dodaje.

Przed przebudową ronda ruch rowerowy odbywał się na tzw. zasadach ogólnych - rowerzyści po tym ruchliwym skrzyżowaniu poruszali się wraz z samochodami. Po zakończeniu wszystkich prac najważniejsze zmiany będą polegać na wprowadzeniu:
- jednokierunkowych pasów rowerowych na tarczy ronda wraz z relacjami na Św. Marcinie i Zwierzynieckiej,
- dwukierunkowego przejazdu przez ul. Zwierzyniecką,
- śluz rowerowych, za którymi rowerzyści będą kontynuować jazdę wydzieloną infrastrukturą.

Nowy kształt organizacji ruchu to szereg intuicyjnych rozwiązań, które nie będą stanowiły problemu nawet dla niezaawansowanych cyklistów. Dotyczy to tras:
- Św. Marcin - Zwierzyniecka i w kierunku przeciwnym,
- Roosevelta w kierunku Bukowskiej i mostu Dworcowego (po zachodniej stronie ulicy).

Bez problemu rowerzyści skorzystają ze wszystkich prawoskrętów z wykorzystaniem wydzielonych dróg rowerowych poza tarczą ronda - tym bardziej, że poruszać się będą, omijając sygnalizację świetlną.

Uwagi, ze względu na zastosowanie nowych rozwiązań rowerowych, będą wymagać kierunki:
- dla skręcających w lewo - ze Św. Marcina do Bukowskiej/mostu Dworcowego (z wykorzystaniem śluzy rowerowej),
- od ul. Zwierzynieckiej w kierunku mostu Teatralnego (wykorzystanie wydzielonej drogi rowerowej od strony Bałtyku)
- do jazdy na wprost od mostu Dworcowego (również ze śluzą rowerową innego typu).

Jest też kilka istotnych elementów, o których rowerzyści jadący w kierunku Kaponiery powinni wiedzieć. Mając tę wiedzę, na pewno pokonany rondo szybko i bez problemu.
- z pasów rowerowych znajdujących się na samym rondzie nie wolno skręcać w lewo. To informacja istotna ze względów bezpieczeństwa, rowerzysta musiałby w takiej sytuacji przecinać trasę samochodów jadących na wprost;
- po wschodniej stronie ul. Roosevelta na odcinku od mostu Teatralnego dopuszczona jest jazda po wydzielonej drodze rowerowej tylko do parkingu buforowego, gdzie znajdą się również stojaki rowerowe;
- aby pojechać w kierunku Św. Marcina, trzeba korzystać z drogi rowerowej znajdującej się po stronie zachodniej (przy hotelu Mercure);
- cyklista poruszający się od mostu Dworcowego w kierunku Zwierzynieckiej powinien zjechać w lewo w kierunku Targów na skrzyżowaniu z Bukowską.

Na testujących trasy rowerowe przez Kaponierę czeka też stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego. Umieszczono ją po północnej stronie ul. Zwierzynieckiej, od strony hotelu Mercure.

Czytaj też: Kolejny duży remont w centrum Poznania. Tramwaje nie będą kursować ul. Fredry, ale wraca ruch samochodowy na Kaponierę

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki