Epopeja pt. „Remont ronda Kaponiera” nareszcie dobiega końca. Już za kilka tygodni mają tędy przejeżdżać bez żadnych ograniczeń nie tylko tramwaje, autobusy i samochody, ale też rowery. Dla tych ostatnich przygotowano szereg udogodnień.
- Jestem przekonany, że nowe rozwiązania przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, a tym samym do wzrostu ruchu rowerowego w Poznaniu – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - Skrzyżowanie jest nadal w trakcie przebudowy, jednak codziennie widać tu wielu użytkowników dwóch kółek. Po wdrożeniu nowej organizacji ruchu, rowerzystów na pewno przybędzie, tym bardziej, że projekt Kaponiery będzie spójny z tym, co zostanie zrealizowane w ramach wprowadzanej obecnie strefy tempo 30 na Św. Marcinie i w centrum miasta. Pamiętajmy, że zwiększanie ruchu rowerowego jest jednym ze sposobów na odkorkowanie miasta i zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza – dodaje.
Przed przebudową ronda ruch rowerowy odbywał się na tzw. zasadach ogólnych - rowerzyści po tym ruchliwym skrzyżowaniu poruszali się wraz z samochodami. Po zakończeniu wszystkich prac najważniejsze zmiany będą polegać na wprowadzeniu:
- jednokierunkowych pasów rowerowych na tarczy ronda wraz z relacjami na Św. Marcinie i Zwierzynieckiej,
- dwukierunkowego przejazdu przez ul. Zwierzyniecką,
- śluz rowerowych, za którymi rowerzyści będą kontynuować jazdę wydzieloną infrastrukturą.
Nowy kształt organizacji ruchu to szereg intuicyjnych rozwiązań, które nie będą stanowiły problemu nawet dla niezaawansowanych cyklistów. Dotyczy to tras:
- Św. Marcin - Zwierzyniecka i w kierunku przeciwnym,
- Roosevelta w kierunku Bukowskiej i mostu Dworcowego (po zachodniej stronie ulicy).
Bez problemu rowerzyści skorzystają ze wszystkich prawoskrętów z wykorzystaniem wydzielonych dróg rowerowych poza tarczą ronda - tym bardziej, że poruszać się będą, omijając sygnalizację świetlną.
Uwagi, ze względu na zastosowanie nowych rozwiązań rowerowych, będą wymagać kierunki:
- dla skręcających w lewo - ze Św. Marcina do Bukowskiej/mostu Dworcowego (z wykorzystaniem śluzy rowerowej),
- od ul. Zwierzynieckiej w kierunku mostu Teatralnego (wykorzystanie wydzielonej drogi rowerowej od strony Bałtyku)
- do jazdy na wprost od mostu Dworcowego (również ze śluzą rowerową innego typu).
Jest też kilka istotnych elementów, o których rowerzyści jadący w kierunku Kaponiery powinni wiedzieć. Mając tę wiedzę, na pewno pokonany rondo szybko i bez problemu.
- z pasów rowerowych znajdujących się na samym rondzie nie wolno skręcać w lewo. To informacja istotna ze względów bezpieczeństwa, rowerzysta musiałby w takiej sytuacji przecinać trasę samochodów jadących na wprost;
- po wschodniej stronie ul. Roosevelta na odcinku od mostu Teatralnego dopuszczona jest jazda po wydzielonej drodze rowerowej tylko do parkingu buforowego, gdzie znajdą się również stojaki rowerowe;
- aby pojechać w kierunku Św. Marcina, trzeba korzystać z drogi rowerowej znajdującej się po stronie zachodniej (przy hotelu Mercure);
- cyklista poruszający się od mostu Dworcowego w kierunku Zwierzynieckiej powinien zjechać w lewo w kierunku Targów na skrzyżowaniu z Bukowską.
Na testujących trasy rowerowe przez Kaponierę czeka też stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego. Umieszczono ją po północnej stronie ul. Zwierzynieckiej, od strony hotelu Mercure.