O przebudowie ronda Rataje mówi się już od dawna. Pierwsze informacje o remoncie tego miejsca pojawiły się wraz z tymi mówiącymi o budowie centrum handlowego Posnania. Mieszkańcy wybrali wówczas wariant zakładający dwupoziomowe rondo, które byłoby najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla wszystkich. Koszt takiej inwestycji szacowano jednak na 170 milionów złotych, a obecne władze Poznania szybko sprawdziły wszystkich na ziemię. W kasie miasta po prostu brakuje pieniędzy na tak dużą inwestycję.
Rondo Rataje zostanie jednak przebudowane. Jest to konieczne, bo dziennie przejeżdża przez nie ponad 1100 tramwajów, ponad 1000 autobusów i niemal 100 tys. samochodów. Wiadomo, że po remoncie znajdą się tam liczne ułatwienia dla komunikacji miejskiej.
Rondo przebudują za kasę z Unii
Miasto o pieniądze na przebudowę ronda Rataje stara się w Unii Europejskiej. - Podjęliśmy działania, których celem jest z jednej strony przygotowanie kompletnej dokumentacji aplikacyjnej, z drugiej zaś przedstawienie mieszkańcom rozwiązań, jakie - przy uwzględnieniu możliwości finansowych miasta - winny znaleźć w tej przestrzeni zastosowanie. Tym samym umożliwimy poznaniakom zapoznanie się z nimi i rzeczową dyskusję o ich docelowym kształcie. Rozwiązanie, które przyjęte zostanie do realizacji, będzie miało swoje odzwierciedlenie we wniosku dotacyjnym - wyjaśnia wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski.
Urzędnicy zmiany planują, a później je skonsultują z poznaniakami …
Nad koncepcją zmian zaczął pracować Wydział Transportu i Zieleni UMP, we współpracy z ZTM i ZDM. Ostatecznie - korzystając z możliwości, jakie dają miastu zapisy umowy partycypacyjnej zawartej z Centrum Posnania Sp. z o.o. - zdecydowano powierzyć prace koncepcyjno-projektowe nad poprawą funkcjonowania ronda firmie Tebodin Poland Sp. z o.o.
- Przygotowano trzy warianty rozwiązań komunikacyjnych. Dwa z nich bazują na pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego. Jeden czerpie z wcześniejszych propozycji przebudowy Ronda Rataje, z 2012 roku. Cechą wspólną wszystkich jest ich ukierunkowanie na usprawnienia w publicznym transporcie zbiorowym. Wyraźną zmianą jakościową będzie tu faktyczna integracja komunikacji tramwajowej z autobusową, realizowana poprzez przystanki TA. Wszystko ma odbyć się bez strat dla przepustowości ronda i płynności ruchu samochodowego - tłumaczy wiceprezydent Maciej Wudarski.
Urzędnicy skończą swoją pracę przy projektowaniu zmian pod koniec sierpnia. Projekty światło dzienne ujrzą na przełomie września i października.