Polecany artykuł:
Jak to zrobić:
Sprawdź, czy masz aktualny profil zaufany. Jeśli nie, sprawdź jak to zmienić.
Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i tam wybierz usługę, z której chcesz skorzystać. Po zalogowaniu system poprosi Cię o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka. Następnie – o zweryfikowanie Twoich danych.
Przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. To, czego potrzebujesz na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Ustal także numer Twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim).
Wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą.
Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).
Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.
Na zarejestrowanie dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia.
Kolejne zmiany wejdą w życie kolejno w grudniu 2018 r. oraz w maju 2019 r.
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało takie zmiany:
• jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja): Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Planowane wejście w życie - od 1 grudnia 2018 r.,
• szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL: Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie - 1 maja 2019 r.
>> Poznański odcinek S5 z kolejnymi opóźnieniami? Robotnicy schodzą z placu budowy …
>> Naramowicka: Trwa budowa! Będą spore utrudnienia!
ZOBACZ TO WIDEO