Rondo Kaponiera jest czynne od początku września, ale cały czas trwały jeszcze ostatnie prace związane z oddaniem do użytku poziomu -2, na którym znalazł się nowy przystanek tramwajowy, na którym będą zatrzymywać się tramwaje kursujące przedłużoną trasą „Pestki” do Dworca Zachodniego (linie nr 12, 14 i 19).
Prace już się zakończyły, a w czwartek Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał zgodę na użytkowanie całego poziomu -2. Dzięki temu już w sobotę, 22 października tramwaje będą mogły zatrzymywać się na nowym przystanku w tak ważnym punkcie przesiadkowym, jakim bez wątpienia jest rondo Kaponiera.
Przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi poziomami obiektu ułatwi System Informacji Miejskiej, kierujący pieszych do odpowiednich przystanków i wskazujący kierunki dotarcia do określonych części miasta. Na przystankach zainstalowane zostały również tablice świetlne będące elementem systemu ITS, które informują pasażerów o czasie i rodzaju nadjeżdżających tramwajów.
- Dzięki windom i schodom ruchomym komunikacja pomiędzy przystankiem tramwajowym na poziomie -2 a przystankami tramwajowo-autobusowymi zlokalizowanymi na powierzchni ronda jest znacznie łatwiejsza, szybsza i bardziej wygodna – mówi Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Osoby z niepełnosprawnościami będą mogły korzystać z wind zlokalizowanych bezpośrednio przy przystankach tramwajowych, jak również w nowym budynku przesiadkowym PST – dodaje.
Zgoda na użytkowanie całości obiektu oznacza także, że wkrótce będzie można uruchomić także znajdujący się tutaj parking parking samochodowy i rowerowy, a na poziomie -1 uruchomiony zostanie nowoczesny Punkt Obsługi Klienta ZTM, w którym będzie można kupić bilet okresowy czy doładować tPortmonetkę, załatwić wszystkie formalności związane z kartą PEKA, uzyskać potrzebne informacje czy złożyć reklamację. Docelowo POK Kaponiera zastąpi punkt mieszczący się obecnie na moście Teatralnym.
Z czasem w pomieszczeniach zlokalizowanych na obu podziemnych poziomach obiektu pojawią się punkty handlowe i gastronomiczne.
- Zainteresowanie tymi powierzchniami już teraz jest duże. W pierwszej kolejności wynajęte zostaną cztery lokale na poziomie -1. Mają one powierzchnię od 60 do ponad 500 metrów kwadratowych. W kolejnym etapie wynajętych zostanie pięć lokali na poziomie -2, a na dwóch kondygnacjach zorganizowany zostanie parking dla blisko 250 aut – informuje Arkadiusz Stasica, prezes Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych.
Dodatkową atrakcją będzie zabytkowa część Kaponiery, która poddana zostanie rewitalizacji. Na początku września spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otrzymała pozwolenie od Miejskiego Konserwatora Zabytków na prace związane z restauracją pomieszczeń dawnej Kaponiery Kolejowej.
- Pomieszczenia, które w pierwotnej wersji projektu miały być zabetonowane, zostaną wyeksponowane za szklaną przesłoną na poziomie -2. Prace związane z konserwacją ścian, sklepień i posadzek, z udrożnieniem wentylacji i zabezpieczeniem siedlisk nietoperzy rozpoczną się po formalnym zakończeniu realizacji umowy z generalnym wykonawcą przebudowy Kaponiery. Obecnie na poziomie -2 zainstalowana została wizualizacja pomieszczeń, które będą poddane rewitalizacji – mówi Paweł Śledziejowski, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.