Polecany artykuł:
Rozbudowa autostradowej obwodnicy Poznania to pierwsza tego typu tak skomplikowana inwestycja prowadzona na autostradach w Polsce. Po raz pierwszy prace zmierzające do poszerzenia autostrady prowadzone są bez zamknięcia drogi, przy zachowaniu dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Na liczącym 16 km odcinku pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny wybudowany zostanie nie tylko trzeci pas w kierunku wschodnim i zachodnim, ale również zmodernizowana zostanie nawierzchnia w celu przystosowania do większego natężenia ruchu. Ponadto, na całym odcinku wymienione zostaną bariery ochronne oraz oświetlenie. Od początku marca na rozbudowywanym odcinku obwodnicy obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu oraz ograniczenie prędkości do 70 km/h, a w newralgicznych miejscach nawet do 50 km/h.
- Jednym z największych wyzwań przed jakimi stanęliśmy jako inwestor rozbudowy było opracowanie tymczasowej organizacji ruchu, tak, by zapewnić kierowcom możliwie optymalnie płynny przejazd całym odcinkiem objętym pracami. Dzięki licznym konsultacjom ze stronami projektu wprowadzone zostało rozwiązanie pozwalające na prowadzenie prac bez konieczności zamykania jakiegokolwiek odcinka dla ruchu, przy jednoczesnym pozostawieniu dwóch pasów ruchu w każdym kierunku – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej SA.
- Cieszymy się bardzo, że po pierwszym tygodniu rozbudowy wprowadzone rozwiązanie sprawdza się na medal. Kierowcy bez problemu odczytują znaki, co więcej – stosują się do nich, a ruch odbywa się w miarę możliwości płynnie i bez większych przestojów. Przy tak potężnym obłożeniu obwodnicy, czyli 65 tys. pojazdów na dobę to duża satysfakcja – dodaje.
W najbliższych dniach drogowcy będą dalej prowadzić prace na jezdni południowej, gdzie skupią się przede wszystkim na odhumusowaniu, czyli przygotowaniu terenu obejmującego dogęszczanie gruntu i wzmacnianiu podłoża.
- Przy rozbudowie południowej obwodnicy Poznania codziennie pracuje ponad 200 osób oraz 60 pojazdów: wywrotek, spycharek, walców, koparek. W pierwszych dniach zdemontowaliśmy oświetlenie na długości 5 km, a na odcinku 1 km wybudowane zostały nowe fundamenty i ułożona instalacja elektryczna – mówi Marcin Szczepański, kierownik budowy, Strabag Polska Sp. z o.o.
- Podczas prowadzonych prac rozebrane zostały także kolumny alarmowe oraz stacja meteo. Dzięki sprzyjającym warunkom atmosferycznym prace prowadzone są zgodnie z planem, a trzeba pamiętać, że harmonogram uzgodniony z inwestorem przewiduje zakończenie najbardziej uciążliwych dla kierowców prac nawierzchniowych w ekspresowym tempie, czyli jeszcze w tym roku - dodaje.
Autostrada A2 jest głównym międzynarodowym ciągiem komunikacyjnym łączącym wschodnią i zachodnią Polskę. Obwodnicą Poznania przejeżdża dziennie około 65 tysięcy pojazdów co oznacza, że rocznie korzysta z niej blisko 23 mln kierowców. Koszt rozbudowy 16 km odcinka obwodnicy wynosi 200 mln zł i jest w pełni finansowany przez inwestora rozbudowy, Autostradę Wielkopolską SA.