Ul. Paderewskiego jednak nie będzie deptakiem.

i

Autor: Lvova Anastasiya/Wikimedia Commons Ul. Paderewskiego jednak nie będzie deptakiem.

Ulica Paderewskiego jednak nie będzie deptakiem, ale ubędzie miejsc parkingowych wokół rynku

2017-03-24 11:02

Po uwagach mieszkańców władze miasta zrezygnowały z całkowitego zamknięcia dla ruchu ul. Paderewskiego. W związku z rozszerzeniem strefy Tempo 30 w okolicach Starego Rynku ubędzie jednak miejsc parkingowych.

Władze Poznania planują kolejne rozszerzenie strefy Tempo 30 już tego lata, tym razem o bezpośrednią okolicę Starego Rynku. Mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi do proponowanych zmian i jak się okazało, mieli ich aż 130.

Po ich uwzględnieniu zrezygnowano z planowanego przekształcenia ul. Paderewskiego w deptak. Szczegóły zmian zaprezentowano na środowym spotkaniu z mieszkańcami.

- Ulica ta będzie jednak zamknięta znakiem B1, oznaczającym zakaz ruchu w obu kierunkach. Spod tego zakazu mają zostać wyłączone pojazdy mieszkańców, osób dojeżdżających do parkingów, kościoła, a także pojazdy służb ratowniczych, komunalnych i policji - wyjaśniała Katarzyna Bolimowska, dyrektor ZDM.

Ul. Paderewskiego znajdzie się w strefie zamieszkania, co oznacza, że pierwszeństwo na niej będą mieli piesi, a wyjęte spod zakazu pojazdy będą mogły poruszać się z maksymalną prędkością 20 km/h. Kolejna zmiana to rezygnacja z miejsc parkingowych oznaczonych kopertami. Zamiast tego będą obowiązywały godziny dostaw od 6 do 11.

Co z miejscami parkingowymi wokół Starego Rynku?

Najwięcej emocji budzi kwestia zmniejszania liczby miejsc parkingowych. Co prawda, mieszkańcom zostanie udostępnionych około 130 identyfikatorów pozwalających na parkowanie na Chwaliszewie, ale w pozostałych miejscach wokół Starego Rynku i tak liczba miejsc parkingowych zmniejszy się o 22. Mieszkańcy zwracają uwagę, że to i tak dużo, bo miejsc parkingowych już jest za mało, dla osoby mieszkającej np. na ul Koziej perspektywa parkowania na Chwaliszewie oznacza konieczność dojścia do domu około dwóch kilometrów.  

Zmniejszenie liczby miejsc parkingowych nie podoba się też właścicielom lokali użytkowych, którzy obawiają się odpływu firm, które je wynajmują.

- Na ulicach II obszaru jest obecnie 615 miejsc parkingowych. W śródmieściu na parkingach prywatnych jest ok. 11 tys. miejsc, kosztujących średnio 3,5 zł za godzinę. Szukamy możliwości wykupienia przez mieszkańców abonamentów na tych parkingach na preferencyjnych warunkach - wyjaśniała Katarzyna Bolimowska, dodając, że usunięcie samochodów z chodników reprezentacyjnej dzielnicy miasta jest jednym z podstawowych celów porządkowania kwestii parkowania na II obszarze strefy uspokojonego ruchu.

- Robimy to dla mieszkańców i tych, którzy realizują tu cele podróży. Chodzi o komfort, bezpieczeństwo, eliminację hałasu i zanieczyszczeń. Reorganizacja ruchu, uporządkowanie parkowania to pierwsze kroki ku rewitalizacji tego obszaru - przekonywała.

Obecny na spotkaniu wiceprezydent Poznania Maciej Wudarski zapewnił, że wszystkie uwagi zostaną przeanalizowane i likwidacja każdego miejsca parkingowego zostanie przemyślana.

Kiedy pierwsze prace?

Według planów na przełomie kwietnia i maja mają zostać przeprowadzone punktowe remonty jezdni i chodników wokół Starego Rynku. W maju odbędą się konsultacje w sprawie zmian na Al. Marcinkowskiego. Do 22 maja powinna być znana tymczasowa organizacja ruchu, związana z wprowadzaniem strefy na II obszarze. Prace w terenie związane z jej wprowadzeniem zaplanowano na czerwiec i lipiec.

Na tym jednak nie koniec. Wkrótce rozpoczną się spotkania dotyczące wprowadzenia strefy na kolejnych dwóch obszarach i odrębne konsultacje dla ul. Rybaki. Przedstawione zostaną również wyniki analiz związanych z zamiarem wprowadzenia buspasów na Garbarach i ul. Mostowej.

Czytaj też: PKO Poznań Półmaraton 2017 – zamknięte ulice i zmiany rozkładu MPK

Zobacz podsumowanie ostatniego tygodnia ESKA INFO:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki