Tej zimy wyjątkowo często w Poznaniu dochodziło do wielokrotnego przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza. W takie dni Centrum Zarządzania Kryzysowego wydaje komunikaty ostrzegawcze z apelem, aby osoby starsze, dzieci oraz osoby mające problemy z krążeniem i układem oddechowym nie przebywały na zewnątrz.
Już w styczniu władze Poznania wspólnie z radnymi dyskutowali, czy w dni, gdy Poznań spowija smog, nie powinna obowiązywać bezpłatna komunikacja miejska, co powinno zmniejszyć liczbę samochodów na ulicach. To właśnie spaliny samochodowe obok dymu z pieców węglowych są główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza.
Teraz udało się w końcu dopracować kryteria precyzujące, w jakie dni i kto będzie mógł z takich bezpłatnych przejazdów MPK korzystać.
Zgodnie z nowym projektem prawo do bezpłatnego korzystania z miejskiej komunikacji w strefie A będą mieli posiadacze ważnego dowodu rejestracyjnego samochodu osobowego wraz z jedną osobą towarzyszącą. Pozostali pasażerowie będą musieli posiadać ważne bilety.
Polecany artykuł:
Zarządzenia będzie obowiązywało w czasie następnej doby od dnia, w którym doszło do przekroczenia na terenie miasta poziomu informowania, dla dobowych stężeń zanieczyszczeń pyłowych PM10.
Poziom informowania oznacza więcej niż 200 µg/m3 w ciągu doby na którejkolwiek ze stacji monitoringu państwowego na terenie Poznania. Drugim warunkiem musi być występujące w tym czasie ryzyko kontynuacji przekroczenia w następnym dniu, identyczne normy tj. poziomu informowania zanieczyszczeń pyłowych PM10 (200 µg/m3 w ciągu doby). Taka informacja jest dostępna dla mieszkańców w Ekoprognozie dla Poznania, znajdującej się na stronie miasta w zakładce "Środowisko" na stronie Atmosfera dla Poznania.
Jak informuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, uchwała będzie uzupełnieniem działań, które podejmuje miasto w zakresie ochrony powietrza: wcześniej realizowanych z powodzeniem programów KAWKA oraz "Trzymaj ciepło" czy udostępnieniu aplikacji "Atmosfera dla Poznania", która ma charakter informacyjny oraz edukacyjny.
- Kolejne kroki, które podejmiemy, to zakup mobilnej stacji do pomiaru lokalnych zanieczyszczeń, który jest realizacją poprawki Komisji Ochrony Środowiska Rady Miasta Poznania - zapowiada wiceprezydent.
Zapewnienie bezpłatnych przejazdów miejską komunikacją na czas wysokich stężeń zanieczyszczeń powietrza będzie oznaczało wydatki z budżetu miasta. Jak informuje Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, przeprowadzone szacunki wskazują, że koszt jednego dnia, w którym obowiązywać będzie zwolnienie kierowców z opłat za jazdę komunikacją miejską, wyniesie około 50 tys. zł.
Leszek Kurek, dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska UMP, uspokaja, że takie poziomy stężenia zanieczyszczeń w Poznaniu występują bardzo rzadko. Na przykład poziom informowania na terenie Poznania zdarza się statystycznie 1-2 razy w ciągu roku.
Maciej Wudarski dodaje, że uchwała ma przede wszystkich charakter edukacyjny: powinna zwrócić uwagę mieszkańców na dni, w których dochodzi do znacznego zanieczyszczenia powietrza i skłonić do proekologicznych zachowań.
O tym, czy uchwała zacznie obowiązywać, radni zdecydują podczas sesji zaplanowanej na 21 lutego. Najprawdopodobniej zatem poznaniacy z nowego prawa skorzystają dopiero kolejnej zimy.