Zbyt ciężkie tornistry uczniów z podstawówki
Jak poinformowała rzeczniczka prasowa WSSE w Poznaniu Wiesława Kostuj, badaniem objęto 14 627 uczniów w 1017 oddziałach szkolnych. Prowadzone przez pracowników powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych badania obejmowały obciążenie uczniów ciężarem tornistrów w trzech zakresach: waga tornistra szkolnego stanowiąca poniżej 10 proc. masy ciała, waga tornistra szkolnego stanowiąca 10 proc.- 15 proc. masy ciała, oraz waga tornistra szkolnego stanowiąca powyżej 15 proc. masy ciała.
"W wyniku oceny stwierdzono, iż zbyt ciężkie tornistry, których waga przekraczała 15 proc. masy ciała nosi 18 proc. uczniów szkół podstawowych, 43 proc. uczniów stanowiła grupa, u których waga tornistra mieściła się w przedziale 10 proc. - 15 proc. masy ciała, natomiast 39 proc. uczniów to dzieci, u których waga tornistra szkolnego nie przekraczała 10 proc. masy ciała" - wskazała Wiesława Kostuj.
Podkreślała również, że "największą grupę wśród uczniów, u których ciężar tornistrów przekracza 15 proc. masy ciała, stanowią czwartoklasiści – 29 proc., oraz uczniowie klas pierwszych – 26 proc. Najlepiej w tej kategorii wypadli uczniowie klas ósmych, wśród których tylko 7 proc. nosiło zbyt ciężkie tornistry. W grupie uczniów, u których waga tornistra nie przekraczała 10 proc. masy ciała największą grupę stanowią ośmioklasiści 58 proc"”.
Ważny apel do rodziców
Wielkopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny zaapelował do rodziców o zwracanie szczególnej uwagi na: materiał z jakiego plecak lub tornister jest wykonany, a tym samym wagę pustego plecaka, czy tornistra. Ważne są także szerokie, regulowane szelki, aby zapewnić swobodę przy zakładaniu i zdejmowaniu plecaka. Istotną rolę stanowi też usztywniona ścianka, która powinna przylegać do pleców. Zalecane jest także dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej.
Wiesława Kostuj wskazała, że rodzice powinni codziennie kontrolować zawartość tornistrów, aby zapobiec zabieraniu zbędnych przedmiotów do szkoły. Powinni też zwracać uwagę na symetryczne rozłożenie ciężaru, a podczas pakowania sprawdzać, które podręczniki, zeszyty i przybory szkolne są potrzebne następnego dnia podczas zajęć.
Rodzice powinni też ustalać z nauczycielami ilość niezbędnych pomocy dydaktycznych, a także możliwości pozostawienia części przyborów lub podręczników w szkole. Zalecane jest także kupowanie zeszytów w miękkich okładkach i zwracanie uwagi na noszenie tornistra, czy plecaka na obu ramionach.