Ograniczenie liczby samochodów w mieście to jeden z priorytetów władz Poznania. Szacuje się, że obecnie po ulicach stolicy Wielkopolski jeździ nawet dwa razy więcej aut, niż powinno. Kampania „Przesiądź się” ma zachęcić mieszkańców do zmiany sposobu myślenia o podróżowaniu po mieście, do zastanowienia się, czy faktycznie, aby dotrzeć do pracy muszą koniecznie jechać samochodem.
- Ja się już przesiadłem, moi najbliżsi współpracownicy również. Odkorkowanie poznańskich ulic to klucz do przywrócenia równowagi komunikacyjnej w mieście – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - Podejmujemy w tym kierunku wiele praktycznych działań, bo "zrównoważony transport" nie jest dla nas pustym hasłem. Zdecydowanie podnosimy jakość komunikacji miejskiej, stwarzamy bezpieczne warunki do poruszania się rowerem, oddajemy przestrzeń pieszym. Jestem przekonany, że te wszystkie inwestycje będą coraz bardziej przekonywać do rezygnacji z jazdy autem, gdy nie jest to konieczne – dodaje.
Pierwszą oznaką nowej kampanii promującej zrównoważony transport były plakaty i naklejki z kolorowymi trasami, zegarem, sercem oraz uśmiechniętym emotikonem, które pojawiły w miejskich tramwajach i autobusach. Symbol zegara przypomina, że odpowiedni dobór tras i środków transportu pozwala skrócić czas podróży. Symbol serca podpowiada, że wybór transportu publicznego jest bardziej przyjazny zdrowiu niż stanie w ulicznych korkach.
- Dla wielu z nas określenie zrównoważony transport jest niezrozumiałe. Tu nie chodzi przede wszystkim o rezygnację z poruszania się samochodami. Chodzi o to, żebyśmy dobierali środki transportu do potrzeb, sprawdzili, gdzie warto jechać samochodem, gdzie tramwajem, a gdzie warto pojechać taksówką. Byśmy dali komuś zarobić, nie szukali parkingu i tracili czasu - wyjaśnia Tomasz Lisiecki, zastępca dyrektora Gabinetu Prezydenta Poznania.
Uśmiechnięty emotikon na materiałach promocyjnych ilustruje jeszcze jedną wartość, podkreślaną przez organizatorów kampanii: życzliwość wśród wszystkich użytkowników ruchu. Podkreśla potrzebę wzajemnego szacunku i zrozumienia na drodze, bez względu na wybór środka transportu.
Kulminacją kampanii był happening, który odbył się 9 czerwca na placu Wolności – zobaczcie wideo:
Czytaj też: Ceny biletów komunikacji miejskiej w Poznaniu [jednorazowe, sieciówki, karta PEKA]
Zobacz podsumowanie ostatniego tygodnia ESKA INFO: