Jak poinformował „Powiat Radomski” przez wiele lat droga numer 733 znajdowała się w zasobach województwa mazowieckiego. Zgodnie z przepisami, za jej oznakowanie na skrzyżowaniu z drogami powiatowymi w Kowali (3559 W i 3557 W) odpowiadał zarządca drogi wyższej kategorii, czyli Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Odcinek drogi numer 733, obejmujący skrzyżowanie w Kowali, został przekazany powiatowi radomskiemu w październiku 2019 roku na mocy tak zwanej ustawy kaskadowej.
- W ocenie mieszkańców gminy Kowala skrzyżowanie było bardzo niebezpieczne, ale przez całe lata nikomu z władz samorządowych jakoś to nie przeszkadzało. Dopiero, gdy odcinek drogi wojewódzkiej został przekazany powiatowi, nagle pojawiły się głosy „zatroskanych” o stan bezpieczeństwa w tym miejscu – mówi Waldemar Trelka, starosta radomski.
Polecany artykuł:
Audyt, który miał zdiagnozować przyczyny występowania kolizji, został wykonany przez certyfikowanego audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonywano dokumentację filmową i fotograficzną, a obserwacja zachowania użytkowników ruchu w okolicy skrzyżowania w Kowali była prowadzona o różnych porach dnia i nocy.
Polecany artykuł:
Autor raportu wskazywał na szereg czynników, które mogły wpływać na zdarzenie drogowe w tym miejscu. Wśród nich wymieniał między innymi: małą czytelność znaków drogowych, ograniczenie widoczności poprzez samochody parkujące przy sklepach, usytuowanie oświetlenia ulicznego po niewłaściwej stronie ulicy, czy lokalizację przy skwerze tablicy reklamowej gminy Kowala, której kolorystyka jest zbliżona do kolorystyki znaku Stop, przez co w pewnych warunkach atmosferycznych staje się on niewidoczny. Zaobserwowano też przypadki niedozwolonego parkowania pojazdów czy stragany handlowe rozstawiane na chodnikach przy skrzyżowaniu.
Wśród możliwych rozwiązań audytor zaproponował wykonanie tymczasowego wyniesionego minironda, przejezdnego dla pojazdów ciężarowych, które uregulowałoby zasady ruchu drogowego w tym miejscu.
Polecany artykuł:
Własny projekt z propozycjami zmian na skrzyżowaniu w Kowali wykonali inżynierowie zarządzania ruchem z Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych. Najważniejsze propozycje projektu powiatowych drogowców dotyczą wszystkich wlotów na skrzyżowanie, gdzie zostałoby wprowadzone:
- ograniczenie prędkości do 40 km/h,
- ustawienie znaków A-30 (uwaga niebezpieczeństwo) oraz T-14 b (tablica ostrzegająca przed zderzeniami pojazdów),
- ustawienie znaków B-20 (Stop) na drodze podporządkowanej na wysięgnikach,
- ustawienie znaków D-6 (przejście dla pieszych) wraz z fluorescencyjnymi obwódkami,
- postawienie żółtych barier na łuku drogi, odseparowujących ruch pieszych od jezdni oraz biało – czerwonych słupków, uniemożliwiających wjazd pojazdów przez przejście dla pieszych przy sklepach.
W myśl projektu, zmienione byłoby również oznaczenie poziome w obrębie skrzyżowania: na jezdnię dróg podporządkowanych będą naniesione progi akustyczne, na drodze, prowadzącej od kościoła w stronę centrum Kowali byłby wytyczony pas wyłączony z ruchu (co jednoznacznie określi szerokość jezdni), a przejście dla pieszych zostałoby odsunięte o 1 metr od skrzyżowania. Dodatkowym wnioskiem powiatowych drogowców będzie przeniesienie tablicy reklamowej gminy Kowala z okolic skrzyżowania lub zmiana jej kolorystyki.
W ostatnich dniach projekt został przekazany do pilnego zaopiniowania przez Komendę Miejską Policji oraz Urząd Gminy w Kowali. Po jego zaopiniowaniu i zatwierdzeniu przez policję i gminę Kowala, wprowadzenie i wykonanie zmian będzie możliwe jeszcze w lutym lub na początku marca.
Źródło: radompowiat.pl