Finał prac związanych z budową pali pod estakady zaplanowano na koniec 2024 r. Zaawansowanie wszystkich robót na 11-kilometrowym odcinku S19 - jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - sięga w tej chwili 20 proc.
Budowa S19. Szczegóły z wielkiego placu budowy
Budowa S19 między Babicą a Jawornikiem rozpoczęła się rok temu. Wykonawca zakończył odhumusowanie terenu oraz wycinkę drzew i prowadzi roboty przy wykopach na trasie głównej S19, drodze powiatowej oraz Miejscu Obsługi Podróżnych w miejscowości Jawornik. Kontynuowane są prace nasypowe na trasie głównej S19 oraz na łączniku DK19.
Drogowcy umacniają skarpy, budują kanalizację deszczową, zakończyli przebudowę ujęcia wody AQUE. Równocześnie trwa budowa gigantycznych pali i podpór pod wiadukty i estakady.
Największa z estakad powstanie pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Złożona z ośmiu przęseł konstrukcja będzie miała ponad kilometr (dokładnie 1082 metrów) długości i aż 80 metrów wysokości!
Na 11-kilometrowym odcinku S19 poza ośmioma estakadami powstaną również cztery przejścia dla zwierząt i pięć wiaduktów.
Ponad 11-kilometrowy odcinek S19 między Babicą a Jawornikiem będzie miał po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zostanie wybudowany również węzeł Żarnowa–Strzyżów, zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych „Jawornik" (w kierunku Rzeszowa).
Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Wypadek w miejscowości Wyżne
Aż trudno uwierzyć, ile to kosztuje. Finał za dwa lata
Budowa tego odcinka S19 ma zakończyć się we wrześniu 2026 roku. Wykonawcą jest firma „Intercor". Wrażenie robią pieniądze, jakie pochłonie ta inwestycja. Wartość umowy wynosi 1,25 miliarda zł.
S19 jest częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. A oto garść szczegółów o tym "drogowym kręgosłupie Europy:
- całkowita długość to ok. 3 tysiące km
- połączy sieć transportową 11 państw (Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji)
- połączy porty czterech mórz
- polski odcinek to ponad 700 km przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Na Podkarpaciu S19, czyli część Via Carpatii, będzie miała docelowo ok. 169 km.