tory kolejowe

i

Autor: Pexels Zdjęcie ilustracyjne

Jasło - Nowy Zagórz

Kolej na Podkarpacie! Rusza przetarg na wielki remont ważnej trasy

2024-09-12 13:32

Zapowiedzi remontu trasy kolejowej z Jasła do Nowego Zagórza padały już kilka lat temu. Po żmudnym i czasochłonnym etapie projektów i dokumentacji przyszedł czas na kolejny krok. PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły właśnie przetarg w tej sprawie. Inwestycja ma ułatwić i znacząco przyspieszyć podróże pociągiem z Rzeszowa w Bieszczady.

Jak poinformowali w czwartek (12 września 2024 r.) przedstawiciele kolejowej spółki odpowiedzialnej za trasy kolejowe, czyli PKP PLK, modernizacja linii objętej przetargiem ma duże znaczenie dla kolei na Podkarpaciu.

- Dzięki niej zwiększy się komfort i czas podróżowania pasażerów, którzy wybierają kolej jako ekologiczny i wygodny środek transportu. Dla turystów to także lepsza alternatywa podróży, by odkrywać malownicze tereny południowo-wschodniej Polski, w tym Bieszczad - mówi Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Długa lista remontowych zmian na podkarpackich torach. Pomogą fundusze UE

Inwestycja będzie podzielona na kilka etapów. Prace obejmą m.in. przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem. Po remoncie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Projekt zakłada również przebudowę torów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Źródłem finansowania inwestycji będą fundusze europejskie.

- Inwestujemy w kolej, by jej ogromny potencjał był efektywnie wykorzystywany przez podróżnych i mieszkańców. Wszczęliśmy kolejne postępowanie przetargowe na rewitalizację podkarpackiego odcinka trasy Stróże – Krościenko. Ogłoszone w ubiegłym tygodniu trzy przetargi, szacowane na 6 mld zł, pozwolą na realizację ważnych projektów w regionach, w tym także na Podkarpaciu - zapewnia Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

O tej inwestycji wiadomo było od kilku lat. Umowę na opracowanie dokumentacji projektowej PKP PLK S.A zawarły z firmą Multiconsult Polska w maju 2019 r.

Z danych projektanta wynika, że po zakończeniu inwestycji nastąpi skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich relacji Jasło – Nowy Zagórz o 23 min. Zmieniona ma zostać również prędkość pociągów pasażerskich do 100 km/h i pociągów towarowych do 80 km/h. Zmieni się także długość peronów – będą mierzyć 100-300 m.

Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Bieszczady jesienią

Podpisanie umowy z wykonawcą, który zostanie wyłoniony w przetargu, ma nastąpić w połowie 2025 r.

Nowa Grunwaldzka w Rzeszowie otwarta
Sonda
Podróżujesz pociągami?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki