Przeworsk-Kańczuga. Przejechanie niespełna 10 km zajmuje ponad pół godziny [WIDEO, GALERIA]

2022-11-04 15:49

Od kilku tygodni kierowcy podróżujący trasą Przeworsk -Kańczuga informują nas o ogromnych korkach i trudnościach z przejechaniem tego krótkiego odcinka, a trasa nie ma nawet 10 km. Problemem ma być m.in. spora ilość zwężeń i sygnalizacji świetlnych, które wydłużają przejazd. Przejechaliśmy tą trasą dwukrotnie. Nasze spostrzeżenia nie pozostawiają złudzeń. Sytuacja jest trudna, ale sami kierowcy nieodpowiedzialni!

Z wątpliwościami dotyczącymi remontu na trasie Przeworsk-Kańczuga, jakie przekazali nam kierowcy, zwróciliśmy się  do Wojewódzkiego Zarządu Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie. Pytaliśmy m.in. o to, jak długo potrwają jeszcze prace remontowe, czy ktoś kontroluje przebieg prac oraz wpływa na to, jak wyznaczane są odcinki ruchu wahadłowego. Nasi czytelnicy informowali nas o tym, że tzw. "wahadła" są w przypadkowych miejscach, w dodatku źle zorganizowane. W końcu zadaliśmy też pytanie o to, czy firmy, które pracują na tej drodze dbają,  by remontowane przez nich odcinki drogi były bezpieczne i w miarę możliwości przejezdne? 

Odpowiedź dostaliśmy od Joanny Szaraty, specjalisty ds. Informacji Publicznej Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich:

- Informacje podstawowe o realizowanych inwestycjach realizuje obecnie dwie inwestycje drogowe w ciągu drogi wojewódzkiej nr 835 na odcinku Przeworsk – Kańczuga, są to: „Budowa/przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 835 Lublin – Przeworsk – Grabownica Starzeńska na odcinku od DK 94 do miasta Kańczuga – etap I” oraz  „Budowa/przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 835 Lublin – Przeworsk – Grabownica Starzeńska na odcinku od DK 94 do miasta Kańczuga – etap II”. Etap I o wartości blisko 34 milionów złotych realizuje konsorcjum firm: PBI Infrastruktura S.A. i PBI WMB Sp. z o.o.. W ramach zadania zostanie wybudowany nowy odcinek drogi wojewódzkiej od istniejącego ronda w ciągu drogi krajowej numer 94 w miejscowości Gwizdaj do projektowanego ronda w ciągu istniejącej DW 835 w Przeworsku (długość ok. 2,1 km) oraz rozbudowany/przebudowany istniejący odcinek drogi wojewódzkiej nr 835 od miejscowości Przeworsk (w rejonie skrzyżowania z nowoprojektowanym odcinkiem przedmiotowej drogi) do Urzejowic (długość ok. 4,0 km). Z tytułu wystąpienia czynników niezależnych od stron kontraktu (m.in. z powodu okresowego wstrzymania robót budowlanych przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w związku z odkryciem obiektów archeologicznych), które uniemożliwiły wykonawcy realizację robót zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem, termin realizacji robót budowlanych został wydłużony z dnia 30.09.2022 r. do dnia 20.06.2023 r. Przekazanie do użytkowania nowo budowanego odcinka drogi wojewódzkiej nr 835 nastąpi niezwłocznie po uzyskaniu ze strony Nadzoru Budowlanego pozwolenia na użytkowanie (przewidywany termin II kwartał 2023 r.) Etap II o wartości ponad 48 milionów złotych realizuje firma Eurovia Polska S.A. W ramach zadania zostanie rozbudowany/przebudowany odcinek drogi wojewódzkiej od Urzejowic do Kańczugi (ponad 6 km). Zgodnie z umową zakończenie robót budowlanych powinno nastąpić do 28.04.2023 r. Jednak z uwagi na okoliczności, które wystąpiły podczas realizacji Kontraktu (m.in. odmienne warunki gruntowe, niekorzystne warunki atmosferyczne) planowany termin prawdopodobnie ulegnie zmianie.  Front robót na obu inwestycjach jest rozległy, gdyż wynosi 12 kilometrów. Dodatkowo większość przebudowywanej trasy przechodzi przez teren gęstej zabudowy przez co może powodować utrudnienia dla mieszkańców. PZDW jako inwestor przedmiotowych inwestycji, prowadzi stały nadzór nad prowadzonymi robotami budowlanymi i na bieżąco współpracuje z Wykonawcami. Przykładowo tuż po zgłoszeniach użytkowników DW 835 dotyczących wydłużonego przejazdu związanego z działaniem wahadeł, Wykonawca Eurovia Polska S.A. bezzwłocznie zweryfikował działanie sygnalizacji świetlnej i poprawił ich funkcjonowanie. Informujemy również, że utrudnienia w ruchu spowodowane przez wprowadzony ruch wahadłowy pozostaną zgodnie z obecnym harmonogramem budowy co najmniej do wiosny przyszłego roku. Jednak sukcesywnie po realizacji kolejnych etapów inwestycji, odcinki wahadeł będą docelowo skracane, tak aby powodować jak najmniejsze utrudnienia w ruchu drogowym. Przedstawiciele firmy Eurovia, z którymi PZDW jest w stałym kontakcie, reagują na zaistniałe problemy i jednocześnie proszą o rozwagę.

W treści przesłanej odpowiedzi otrzymaliśmy także informację od dyrektor ds. komunikacji Eurovii Polska S.A. pani Małgorzaty Nowakowskiej:

- Pracę na budowie organizujemy w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno naszym pracownikom jak i kierowcom, jednak należy pamiętać, że w bezpośrednim sąsiedztwie prowadzone są prace budowlane. Apelujemy do kierowców, aby przejeżdżając przez remontowane odcinki zachowali ostrożność i dostosowywali prędkość do istniejących warunków. Pojedyncze przypadki uszkodzenia w pojazdach elementów jezdnych, które zostały do nas zgłoszone, są analizowane przez firmę ubezpieczeniową. Jeśli zgłoszenia będą zasadne, właściciele pojazdów otrzymają odszkodowanie. 

Skąd przerwy w pracach remontowych drogi?

- Dotychczas możliwe przerwy w pracy ekip budowalnych spowodowane były wyłącznie niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi lub przerwami technologicznymi wynikającymi z rozwiązań materiałowych. Obecnie Eurovia Polska S.A. w związku z poprawą warunków pogodowych intensyfikuje roboty budowlane i pracuje również w soboty.(...) Podkreślamy jednak, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom projektowym mieszkańcy docelowo zyskają infrastrukturę techniczną, która finalnie wpłynie na poprawę ich bezpieczeństwa i komfortu życia, tj. nowa cicha nawierzchnia, chodniki, przejścia dla pieszych, zatoki autobusowe czy oświetlenie uliczne. Powyższy komunikat został opracowany wspólnie z firmą EUROVIA Polska S.A. - czytamy w nadesłanej odpowiedzi.

Remont drogi  Przeworsk-Kańczuga.  Informacja o zaawansowaniu inwestycji

ETAP I:

Sukcesywnie realizowane są roboty związane z budową nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 835, jak również roboty związane z przebudową/rozbudową odcinka istniejącego. Na nowo budowanym odcinku aktualnie wykonywane są m.in. roboty związane z budową obiektu mostowego MD-1 (wykonywanie ustroju nośnego, budowa muru oporowego) w zakresie robót ziemnych wykonano nasyp przeciążeniowy (trwa jego konsolidacja) oraz realizowane są roboty w zakresie dolnych i górnych warstw konstrukcyjnych jezdni.

Na przebudowanym odcinku DW835 realizowane są roboty związane z odwodnieniem korpusu drogowego,  budowa pierścienia ronda, prace brukarskie związane z budową chodników dla pieszych oraz zatok autobusowych, a także przebudowa zjazdów indywidualnych i publicznych. Trwa przebudowa infrastruktury towarzyszącej, tj. budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa sieci wodociągowej, przebudowa sieci nN, przebudowa/budowa oświetlenia, przebudowa i zabezpieczenie sieci telekomunikacyjnych, przebudowa/zabezpieczenie sieci gazowej.

ETAP II:

Wykonawca realizuje  roboty branży drogowej (roboty rozbiórkowe, roboty ziemne, wykonywanie warstw konstrukcyjnych jezdni, roboty brukarskie w zakresie chodników dla pieszych) oraz branży mostowej (przebudowa 9 obiektów inżynierskich). Wykonywana jest przebudowa infrastruktury towarzyszącej, tj. budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, gazowej oraz elektrycznej -czytamy w  obszernym komunikacie Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

 Do sprawy odniosła się też firma PBI:

- Informujemy, że na inwestycji wystąpienie okoliczności niezależnych od działań wykonawcy (m.in. okresowe wstrzymanie robót budowlanych przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w związku z odkryciem obiektów archeologicznych) uniemożliwiło wykonawcy realizację robót zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem, wobec czego termin realizacji robót budowlanych został wydłużony z dnia 30.09.2022 r. do dnia 20.06.2023 r.  Istotną dla szerszego wyjaśnienia sprawy jest również informacja, iż obecnie prowadzone roboty branżowe (budowa kanalizacji deszczowej, przebudowa kanalizacji sanitarnej, przebudowa sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej, roboty w zakresie zabezpieczenia sieci gazociągu średniego ciśnienia), którym towarzyszy równoległe wykonywanie robót drogowych oraz mostowych, wymaga ich realizacji w ściśle określonym reżimie technologicznym wskazanym w dokumentacji wykonawczej. Wyżej wymienione roboty są wykonywane w czasie wynikającym z harmonogramu, jak również z uwzględnieniem wymaganych przerw technologicznych. Powoduje to, iż przyspieszenie tempa robót nie zawsze jest możliwe, a nawet może wpływać niekorzystnie na wykonywaną inwestycję, ze względu na ryzyko nieuzyskania wymaganych parametrów, które decydują o jej finalnej jakości.  Ponadto nadmieniamy, że w chwili obecnej ruch publiczny przez odcinek budowy zlokalizowany na ul. Studziańskiej odbywa się wahadłowo i jest sterowany sygnalizacją świetlną, w związku z powyższym uprzejmie prosimy mieszkańców o stosowanie się do tymczasowych zmian w organizacji ruchu oraz wyrozumiałość na czas trwających prac. Wykonawca dołoży wszelkich starań, żeby utrudnienia w ruchu trwały jak najkrócej, a inwestycja została sfinalizowana sprawnie przy zachowaniu najwyższej jakości świadczonych usług- informował  Ryszard Hadała Wiceprezes Zarządu PBI Infrastruktura S.A.

Przeworsk-Kańczuga. Przejazd remontowanym odcinkiem drogi

4 listopada 2022 dwukrotnie przejechaliśmy najtrudniejszy odcinek drogi, na który najbardziej narzekają kierowcy. Trasa z Przeworska od pierwszych świateł gdzie rozpoczynają się utrudnienia, czyli od ul. Węgierskiej do kościoła w Kańczudze  ma ok. 9 km. Jej przejechanie zajęło nam najpierw 31 minut, za drugim razem 27 minut. Droga jest faktycznie bardzo ciężka i trzeba stanowczo zwolnić. W wielu miejscach nie ma asfaltu  i jest kilka zwężeń ze światłami, ale jak udało się nam nagrać, największym problemem na drodze są kierowcy! Na czerwonym świetle, palącym się już dłuższą chwilę najpierw kierowca wyprzedził stojące samochody, samochód ciężarowy, który najprawdopodobniej pracuje przy remoncie drogi. W jego ślady ruszyło auto osobowe, które również na czerwonym świetle wyprzedziło samochody, które się zatrzymały i wjechało na zwężony odcinek drogi. Nawet jeśli remont przeciąga się i sprawia spore utrudnienia kierowcom, to sami kierujący nie mogą w ten sposób szukać skrótów.

 

Kierowcy źli na remont drogi. Przejechanie niespełna 10 km zajmuje pół godziny
Sonda
Czy na polskich drogach czujesz się bezpiecznie?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki