Droga będzie budowana w zupełnie innym systemie. Po uprawomocnieniu się ostatecznej decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (droga przebiega przez obszary chronione), teraz każda firma budująca poszczególne odcinki sama przygotuje badania geologiczne i koncepcję programową. Zależnie od odcinka, firmy mają na to od niecałych dwóch lat do prawie 2,5 roku od momentu podpisania umowy.
S19 do Barwinka będzie budowana w czterech mniejszych odcinkach: 23 kilometry od Babicy do Domaradza, kolejne 22 kilometry do Miejsca Piastowego, następnie 10 kilometrów do węzła w Dukli i ostatnie 18 kilometrów na trasie Dukla-Barwinek.
Trasa do Barwinka jest najbardziej newralgicznym drogi ekspresowej S-19 na Podkarpaciu. Trasa przebiega przez niezliczone obszary chronione przepisami Unii Europejskiej NATURA 2000. Wymaga to wykonania szeregu kosztownych przejść dla zwierząt i odpowiedniego osłonięcia drogi, by zminimalizować hałas. Trasa między ma być gotowa po 2020 roku.