SMS do zmarłego papieża, a później wyimaginowana odpowiedź na dziecięce pytanie od nieżyjącego już papieża-Polaka. Twórcy konkursu dla uczniów podstawówek na Podkarpaciu postanowili w zaskakujący sposób sprawdzić… umiejętność posługiwania się znakami interpunkcyjnymi. Dorosłych jednak bardziej zastanawia sama treść zadania, które w sieci wywołało burzę. „Wyobraź sobie, że wysyłasz wiadomość SMS do Jana Pawła II” – tak zaczyna się treść polecenia w zadaniu nr 6 w arkuszu etapu wojewódzkiego konkursu przedmiotowego z języka polskiego dla uczniów szkół podstawowych w roku szkolnym 2020/2021. Układanie pytań do nieżyjącego od lat papieża i wymyślonej odpowiedzi na pytanie ucznia? Niektórzy łapią się za głowy. Czy słusznie?
Zdjęcia arkuszy zawierających kontrowersyjne pytanie zamieściła w sieci zajmująca się edukacją dziennikarka, Justyna Suchecka. Jak sama przyznaje – chciała tylko sprawdzić, czy to prawda, nie oceniając konkursowego zadania. To jednak zrobili inni – wielu internautów łapiąc się za głowę. Bo zadanie pod tytułem: napisz wiadomość do zmarłego przywódcy Kościoła katolickiego, a później… wymyśl, co Jan Paweł II odpisał – brzmi… zaskakująco. Dla jednych po prostu dziwnie, dla innych niesmacznie. Jeszcze inni przypominają w tym kontekście słowa ministra edukacji, który z energią i zapałem poszerzył listę szkolnych lektur o kolejne dzieła papieża-Polaka. To też wywołało kontrowersje.
Jak wyglądało konkursowe zadanie dla uczniów? Co miało sprawdzać? Oto całe polecenie: „Wyobraź sobie, że wysyłasz wiadomość SMS do Jana Pawła II. Wpisz pytanie, które Cię nurtuje. Napisz odpowiedź SMS Jana Pawła II, uwzględniającą przesłanie prawdy i nadziei. Użyj poprawnie przynajmniej pięć różnych znaków interpunkcyjnych”. Oto całe zadanie. Do zdobycia było osiem punktów ze stu możliwych do zdobycia w całym teście. Twórcy arkusza naszkicowali w nim nawet ilustracje smartfonów, by SMS-y do i od zmarłego papieża można było umieścić na ekranie, a całość była bardziej realistyczna.
Sam pomysł może i był ciekawy, bo dzieciom warto przypomnieć, że zasady ortografii i interpunkcji obowiązują też podczas komunikacji SMS-owej czy internetowej, ale wyimaginowana korespondencja ze zmarłym papieżem-Polakiem mogła wywołać kontrowersje. I wywołała. A jakie były zasady oceny zadania? Za całe zadanie można było zdobyć osiem punktów. Brak odniesienia do zadanego przez samego siebie pytania i przesłania Jana Pawła II skutkował utratą dwóch punktów, ale większość z nich była przyznawana jednak za dobre rozwiązanie zadania oraz głównie za interpunkcję.
Polecany artykuł:
Czy takie zadanie powinno pojawić się na dziecięcym konkursie w szkole podstawowej? Oceń sam. Na marginesie warto dodać, że ten sam arkusz w następnym zadaniu przyznawał 10 punktów za analizę Mowy noblowskiej Olgi Tokarczuk i zdefiniowanie wyrażeń, które w niej padają.