Żernica Wyżna. Wypadek awionetki! Maszyna runęła na ziemię z trzema osobami na pokładzie
Wypadek awionetki w Żernicy Wyżnej pod Leskiem na Podkarpaciu. Do zdarzenia doszło dziś po godz. 17, gdy maszyna podchodziła do lądowania i nagle runęła na ziemię. Na jej pokładzie znajdowały się trzy osoby - nie wiadomo, jakie obrażenia odniosły, ale były przytomne. Na miejscu lądował śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Jako pierwszy o wypadku awionetki informował bryg. Marcin Betleja, rzecznik prasowy Podkarpackiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie.
- Trzy osoby zostały poszkodowane w wypadku awionetki CESNA 172 w Żernicy Wyżnej, koło Leska. Informacje o wypadku dostaliśmy ok. godz. 17.30. W momencie gdy na miejsce przyjechali strażacy, pracowały już tam ekipy pogotowia ratunkowego i zespół Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Wszystkie trzy osoby podróżujące awionetką trafiły do szpitala. Strażacy zabezpieczyli miejsce zdarzenia i ograniczyli wyciek paliwa z samolotu. Przyczyny wypadku awionetki zostaną wyjaśnione przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych.
Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie informuje natomiast, że tylko dwie osoby ranne w wypadku awionetki w Żernicy Wyżnej pod Leskiem zostały zabrane do szpitale. Obrażenia trzeciej miały zostać opatrzone na miejscu, dlatego nie wymagała ona hospitalizacji.
Awionetka – potoczne, przez purystów uznane za niefachowe, określenie małego samolotu turystycznego, sportowego lub dyspozycyjnego. Termin awionetka nie ma dokładnie sprecyzowanego zakresu – nazywane są tak głównie małe 2–4 miejscowe, jednosilnikowe, rzadziej dwusilnikowe samoloty, napędzane silnikami tłokowymi o małej lub średniej mocy. Małe samoloty, odpowiadające temu określeniu, są oficjalnie klasyfikowane przez polskie prawo jako samoloty lekkie (o masie startowej nie większej niż 5700 kg) lub samoloty bardzo lekkie (o masie startowej nie większej niż 750 kg). Jednakże, termin awionetka najczęściej jest stosowany do samolotów bardzo lekkich i lekkich o masie startowej nie przekraczającej ok. 1000 kg (np. Cessna 152), rzadziej do samolotów ultralekkich, natomiast w zasadzie nie jest stosowany do większych samolotów lekkich, o masie startowej przekraczającej ok. 2300 kg. Samoloty te są wykorzystywane do szkolenia, latania rekreacyjnego lub turystycznego, świadczenia usług taksówki powietrznej, czy holu szybowców.
Masz podobny temat? Napisz do autora tekstu: [email protected]