Nowy raport Morizon.pl przedstawia wyniki badania przeprowadzonego wśród ponad 2,5 tysięcy najemców z całej Polski - w tym również mieszkańców województwa podkarpackiego. Zapytano ich o najbardziej irytujące aspekty życia w wynajmowanych mieszkaniach.
Najemców zniechęca niski standard za wysoką cenę oraz negatywne nastawienie właścicieli. Wynajmujący potrafią być utrapieniem dla lokatorów - dla co czwartego badanego codziennością są niezapowiedziane wizyty kontrolne. Aż 25% najemców miało trudności z odzyskaniem kaucji za mieszkanie.
Polacy szukają pokojów i mieszkań do wynajęcia przede wszystkim w internecie – na serwisach z ogłoszeniami (98%) lub facebookowych grupach. Nieliczni (4%) zaglądają jeszcze do lokalnej prasy lub rzucają okiem na kartki wywieszone na słupach lub tablicach ogłoszeniowych, podczas gdy dla 3% badanych źródłem informacji o mieszkaniach do wynajęcia są znajomi.
Niejasna cena
Polecany artykuł:
Ośmiu na dziesięciu ankietowanych narzeka na niejasne informacje dotyczące opłat. Większość właścicieli w swoich ofertach podaje bowiem cenę obejmującą jedynie koszty najmu, dodatkowo wyszczególniając jej pozostałe elementy (takie jak czynsz i opłaty licznikowe) dopiero w treści ogłoszenia. To z kolei sprawia, że chętni tracą na poszukiwania więcej czasu – niemal za każdym razem muszą sprawdzić, czy podana w ogłoszeniu kwota to suma opłat, czy jedynie część kosztów.
Dobry właściciel na wagę złota
Jakie relacje panują między najemcami a wynajmującymi? Choć ponad połowa ankietowanych przyznaje, że nigdy nie zdarzyło im się wejść w konflikt z właścicielem mieszkania, co piąta osoba ma na koncie burzliwe relacje. Dla blisko 15% najemców okazały się one problemem nie do przejścia, który zmusił ich do przeprowadzki.
Jakie problemy mogą jeszcze czekać najemców? Zobaczcie w galerii powyżej.
Więcej informacji na https://www.morizon.pl/.