Już w przyszłym roku na ulice Chorzowa wyjedzie 460 rowerów miejskich. Do dyspozycji mieszkańców będzie 46 stacji w całym mieście. To jeden z chorzowskich pomysłów na przepełnione parkingi i korki w mieście.
– Czerpiąc z doświadczeń innych miast, postanowiliśmy uruchomić aż kilkadziesiąt stacji rowerowych na raz. Okazuje się, że rower miejski sprawdza się tylko tam, gdzie korzystanie z niego jego jest wygodne i stanowi realną alternatywę dla samochodu – mówi Andrzej Kotala, prezydent Chorzowa.
Na projekt "Budowa centrum przesiadkowego chorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą" miasta pozyskało prawie 32mln. złotych. Cześć środków z unijnej dotacji to zwrot za wykonaną już inwestycję, czyli przebudowę układu drogowego w okolicy rynku, a także integrację przystanków tramwajowych i autobusowych.
Teraz dzięki dotacji pierwsze na Śląsku centrum przesiadkowe wzbogaci się o kompleksową infrastrukturę rowerową. Oprócz stacji rowerowych, w mieście przybędzie 20 kilometrów ścieżek, a pod estakadą powstanie parking na blisko 100 jednośladów.
- Chcemy zachęcić mieszkańców do zostawienia samochodów w garażu czy na parkingu. Dlatego stacje rowerowe pojawią się w wielu punktach miasta - dodaje prezydent Kotala.
Z rozwiązania zadowoleni są też mieszkańcy - nie wszyscy mają rowery, a bardzo chętnie by się przemieszczali relaksacyjnie, jak i do pracy czy szkoły. To też zmniejszenie smogu w zimie - mówi Ewa, mieszkanka Chorzowa.
Z miejskich inwestycji zadowoleni będą też na pewno kierowcy. Przy unijnym wsparciu w Chorzowie wdrożony zostanie liniowy system zarządzania ruchem.
- Program obejmie wszystkie skrzyżowania w mieście, dzięki czemu na bieżąco będziemy mogli reagować na wszelkie utrudnienia na drogach – wyjaśnia Marcin Michalik, wiceprezydent Chorzowa.
Tak zwana "Zielona fala", priorytetowe przejazdy autobusów, aplikacja mobilna oraz elektroniczne tablice informacyjne o zmiennej treści, to tylko część zalet nowego systemu. Dzięki tym ostatnim kierowcy będą mogli na bieżąco dowiedzieć się o utrudnieniach i alternatywnej trasie.
Inwestycje będą realizowane w latach 2018-2019, a ich koszt wraz ze zrealizowaną już inwestycją - budową centrum przesiadkowego to ponad 37,5 mln złotych.
Plan rozmieszczenia stacji rowerowych na terenie Chorzowa znajdziecie pod adresem: http://bit.ly/2uPw55B