- Wszystkie autobusy, potrzebne do obsługi czterech metropolitalnych linii lotniskowych, są już w komplecie, w bazach u naszego dostawcy – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, który odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.
- We wtorek zakończyła się instalacja systemu ŚKUP w 12 z 15 pojazdów. Przed nami jeszcze ostatnie prace związane m.in. z oklejeniem autobusów metropolitalnymi symbolami, aby wyróżniały się na naszych ulicach. Ze względu na złożoność tych prac, a dodam, że wszystkie te autobusy to pojazdy nowe, wyprodukowane w 2018 roku, planujemy, że metropolitalne połączenia lotniskowe zostaną uruchomione w połowie listopada – informuje.
Dokładną datę uruchomienia linii lotniskowych władze GZM-u ogłoszą niebawem. Tymczasem w terminalu C katowickiego lotniska został już uruchomiony automat ŚKUP, w którym będzie można kupić bilety komunikacji miejskiej. Automat znajduje się zaraz przy wyjściu z hali przylotów, po prawej stronie, obok bankomatu.
Przed uruchomieniem nowych metropolitalnych linii lotniskowych, trzeba było również zmodyfikować dotychczas obowiązujący cennik biletów. Tam na pasażerów czeka kilka nowości.
- Myślę, że największą nowością jest pojawienie się nowych biletów okresowych, które będą uprawniały do podróżowania wszystkimi autobusami, tramwajami i trolejbusami Metropolii oraz liniami lotniskowymi – mówi Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.
Dostępne będą dwa warianty biletów okresowych: 30-dniowy, który będzie kosztować 180 zł oraz 90-dniowy za który trzeba będzie zapłacić 440 zł. W sprzedaży dostępne będą również bilety ulgowe, których cena będzie wynosić odpowiednio 90 i 220 zł. Bilety będą zapisywane na spersonalizowanej karcie ŚKUP.
Do skorzystania z metropolitalnych linii lotniskowych będą upoważniały również bilety dobowe. W czasie trwania swojej ważności, będą uprawniać do nielimitowanego podróżowania całą siecią komunikacji miejskiej w Metropolii (KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry), nielimitowaną liczbą przejazdów liniami lotniskowymi oraz – od 1 listopada - jednorazowego przejazdu Kolejami Śląskimi.
Zobacz też: Ryanair: nowe zasady przewozu bagażu od 1 listopada
Jednak trzeba pamiętać, że do przejazdu KŚ będzie uprawniała jedynie papierowa wersja biletu. Wynika to z obowiązującego w Kolejach Śląskich systemu kontroli, który jeszcze nie jest kompatybilny z systemem ŚKUP. Ponadto pasażerowie rozpoczynający swoją podróż z biletem dobowym w pojazdach MZK Tychy, które nie są liniami lotniskowymi, również powinni mieć ze sobą wersję papierową biletu 24-godzinnego, ponieważ w pojazdach tych nie ma jeszcze kasowników ŚKUP, w których można aktywować bilet elektroniczny.
Bilety 24-godzinne są dostępne zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Można je kupić w kioskach, automatach ŚKUP oraz aplikacjach mobilnych, bilet będą również sprzedawane przez kierowców.
- Należy jednak pamiętać, że póki co u kierowcy linii lotniskowej za bilet zapłacimy wyłącznie gotówką. Chcemy, aby zmieniło się to jak najszybciej, a system ŚKUP zyskał nową funkcjonalność, jednak do ogłoszonego w tej sprawie przetargu przez KZK GOP, nie wpłynęła żadna oferta. Będziemy ponawiać to postępowanie, jednak do tego czasu, kupując bilet u kierowcy w autobusach linii lotniskowych, płatność gotówką będzie jedyną możliwością. Oczywiście kartą zapłacimy za bilet, kupując go w automacie ŚKUP – wyjaśnia Lucjan Dec.
Przystanki metropolitalnych linii lotniskowych zostały zlokalizowane bezpośrednio przy terminalach, dzięki temu pasażerowie będą mogli wysiąść bardzo blisko hali odlotów i przylotów.
Zobacz też: Gliwice: samochód staranował wiatę przystankową. Nagrała to kamera monitoringu [WIDEO]
Pasażerowie zmierzający na lotnisko będą wysiadać z autobusu bezpośrednio pod terminalem A. Z kolei autobusy jadące w drugą stronę, będą odjeżdżać ze stanowiska zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu C, gdzie dzisiaj stoją połączenia prywatne – m.in. PKM Katowice. Przystanek ten będzie odpowiednio oznaczony, aby nie było wątpliwości, które autobusy należą do komunikacji publicznej.
Metropolia uruchomi cztery ekspresowe linie lotniskowe, które będą łączyć wszystkie pięć podregionów GZM z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice Airport.
Trzy z nich będą kursować przez całą dobę, zapewniając częstotliwość odjazdów od pół godziny w ciągu dnia do półtorej godziny – w nocy. Natomiast w przypadku linii tyskiej – za dnia pasażerowie będą mogli dojechać na dworzec PKP w Katowicach, korzystając z szybkiego i wygodnego połączenia kolejowego ze stolicą Metropolii, zaś w nocy, gdy pociągi nie kursują, pasażerów na lotnisko dowiezie tyska linia lotniskowa, która będzie skomunikowana z autobusem AP3. Oto rozkład jazdy czterech metropolitalnych linii lotniskowych:
- AP1
(kursuje raz na godzinę od 2:00 do 23:00 i raz na około półtorej godziny od 23:00 do 2:00)
Trasa: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 66-74 min)
- AP2
(kursuje raz na godzinę od około 5:00 do 22:00)
Trasa: Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 57-67 min)
- AP3
(kursuje raz na godzinę od 3:00 do 22:00)
Trasa: Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy (szacowany czas przejazdu: 46-52 min)
- AP4
(kursuje raz na godzinę od północy do 5 rano)
Trasa: Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec (szacowany czas przejazdu: 31-32 min)
Zobacz TO WIDEO: