Linia kolejowa Gliwice-Katowic. Będzie rozbudowa. Ruszają konsultacje. Pierwsze spotkanie w Rudzie Śląskiej
Nic dziwnego, że są plany rozbudowy linii kolejowej Gliwice-Katowice. To z pewnością najpopularniejsza z tras wybierana przez pasażerów Kolei Śląskich. Wystarczy wejść rano około godz. 6.00 bądź 7.00 do pociągu, żeby się o tym przekonać. Problemem na pewno jest fakt, że te same torowiska "obsługują" ruch w aglomeracji, jak i ten dalekobieżny. Na tych samych torach, co pociągi z Gliwic do Katowic i dalej do Zawiercia i Częstochowy, jeżdżą również składy do Wrocławia, Rzeszowa, a nawet nad morze. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia chce ten ruch rozdzielić, dlatego planowana jest rozbudowa torowiska. Wykonawca studium wykonalności tej inwestycji będzie prowadził w tej sprawie konsultacje.
Czytaj również: Pielęgniarki i położne. W czepkach chodzą tylko na demonstracje i akademie
Opracowanie studium jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia tej inwestycji. Jego koszt to 4 miliony złotych, z czego połowę bierze na siebie GZM. Konsultacje zaplanowani w pięciu miastach, przez które mają przebiegać linie, a pierwsze odbędą się 7 maja br. o godz. 17. w Stacji Biblioteka, czyli zabytkowym budynku dworca PKP w dzielnicy Chebzie.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa, "a spotkaniu zostaną zaprezentowane wstępne rozwiązania projektowe, będzie też możliwość zadania pytań przedstawicielom firmy opracowującej studium".
Linia kolejowa Gliwice-Katowice była już remontowana
Warto dodać, że połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic było remontowane przez PLK od 2013 r. do 2016 r. W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym, w 2015 r. wyremontowano odcinek Katowice - Chorzów Batory, a w 2016 r. tory stacji Gliwice. Inwestycje pozwoliły na przyspieszenie pociągów i skrócenie przejazdu z ok. 30-35 min. do 20-26 minut.
Obecnie analizy zmierzają do dalszego skracania czasu przejazdu. Mają powstać nowe torowiska i nowe przystanki. Chodzi także o zwiększenie dostępności kolei dla mieszkańców, także dla tych, którzy mają problemy z poruszaniem się. Prace studialne określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji. Zakładany termin ich realizacji to lata 2021-2023. Przedstawiciele Metropolii główny nacisk kładą na rozbudowę torów osobnych dla ruchu aglomeracyjnego. Tłumaczą, że budowa odseparowanego torowiska na trasie Gliwice-Katowice ma zasadnicze znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej. Wówczas pociągi relacji Gliwice-Katowice nie będą jeździły co pół godziny lub rzadziej, ale nawet co kilkanaście minut.
Zobacz również: Katowice na zdjęciach sprzed wojny [GALERIA]