Sprawdź

Budujemy dla Was nową kolej. Zmiany w organizacji ruchu kolejowego i drogowego w Katowicach

2024-08-29 7:11 Materiał sponsorowany

Dwadzieścia jeden nowych i odnowionych stacji i przystanków kolejowych, dodatkowa para torów, która zwiększy przepustowość, większe bezpieczeństwo dzięki modernizacji mostów, wiaduktów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowie przejść podziemnych – to tylko niektóre z korzyści z prowadzonej obecnie przebudowy jednej z najważniejszych linii kolejowych w województwie śląskim na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice (Most Wisła) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice (granica Państwa).

Logotypy

i

Autor: materiały prasowe

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Jej głównym założeniem jest oddzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego, dzięki dobudowie nowej pary torów na odcinku od Będzina do Katowic. Pozwoli to w przyszłości na stworzenie nowych połączeń kolejowych. Z kolei budowa nowych przystanków ułatwi mieszkańcom dostęp do kolei.

Remont w centrum Katowic

Od września nasza inwestycja obejmie znaczną część Katowic w tym gruntowną przebudowę infrastruktury kolejowej w centrum. Dla miasta oznacza to spore zmiany, które w przyszłości polepszą jakość połączeń kolejowych. Nowe przystanki Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec zwiększą dostęp do kolei. Przebudujemy stację Katowice, na której wydłużymy perony i odbudujemy peron piąty. Wydłużone zostanie także przejście podziemne pod peronem 4, którym będzie można dojść aż do ulicy Św. Jana. Zmiany obejmą także stacje Katowice Zawodzie i Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Nowe perony będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontujemy ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.

Nowy przystanek Katowice Akademia – wizualizacja

i

Autor: materiały prasowe Nowy przystanek Katowice Akademia – wizualizacja Link:

Na odcinku katowickim trwają już prace przygotowawcze. Polegają m.in. na porządkowaniu terenu, prowadzone są także kontrolne przekopy przy obiektach inżynieryjnych.

Start od września

Intensywne prace rozpoczną się od 2 września. W pierwszej fazie obejmą roboty torowe na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota. Ich głównym celem będzie przystosowanie obecnej infrastruktury kolejowej do potrzeb inwestycji m.in. zabudowę rozjazdów i przebudowę sieci trakcyjnej oraz torów.

Zmiany w organizacji ruchu drogowego - KLIKNIJ, BY POWIĘKSZYĆ

Zmiany w organizacji ruchu drogowego

i

Autor: materiały prasowe Zmiany w organizacji ruchu drogowego Link:

9 września zamknięty zostanie połówkowo pierwszy z sześciu obiektów – wiadukt drogowy przy ul. Bagiennej w Katowicach. Kolejne wiadukty będą wyłączane z ruchu w odstępach tygodniowych. Zamknięcia ostatnich dwóch nad ulicami Załęską i Przodowników zaplanowane są już na listopad. W październiku natomiast prace obejmą także peron pierwszy stacji Katowice, który będzie nieczynny dla podróżnych. Ruch obsłużą pozostałe trzy perony.

Wiadukt kolejowy po przebudowie – ul. Mikołowska, wizualizacja

i

Autor: materiały prasowe Wiadukt kolejowy po przebudowie – ul. Mikołowska, wizualizacja Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-yeCG-4o1A-PvBS_wiadukt-kolejowy-po-przebudowie-ul-mikolowska-wizualizacja.jpg

Będą zmiany w ruchu

W związku z szerokim zakresem prac konieczne będą całkowite lub częściowe wyłączenia z użytkowania wiaduktów. Aby zminimalizować niedogodności nastąpi to etapowo. Na czas zamknięć, przygotowane zostaną alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i przejść dla pieszych.

Zmiany w organizacji ruchu kolejowego - KLIKNIJ, BY POWIĘKSZYĆ

Zmiany w organizacji ruchu kolejowego

i

Autor: materiały prasowe Zmiany w organizacji ruchu kolejowego Link:

Zmiany czekają także pasażerów kolei. Od korekty rozkładu jazdy, która wejdzie w życie 1 września, ruch pociągów przez stację Katowice będzie utrzymany. Część składów będzie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach, np. Koleje Śląskie do Oświęcimia pojadą z Mysłowic, a Przewozy Regionalne w kierunku Kozłowa, Sędziszowa i Kielc z Sosnowca.

9 pociągów PKP Intercity będzie mieć postój w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic. Składy będą kursowały przez katowicki Ochojec, co wiąże się z równoczesnym zamknięciem dwóch przejazdów kolejowo-drogowych przy ul. 73 Pułku Piechoty oraz Jankego. Kierowców prosimy o zachowanie ostrożności przy przekraczaniu torów i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego.

Za wybrane nocne pociągi Kolei Śląskich będzie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa.

Wszystkie zmiany dostępne są w gablotach informacyjnych na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera i na stronach internetowych przewoźników. Prosimy podróżnych, by przed podróżą sprawdzali rozkład jazdy pociągów.

Trwa wielka przebudowa

Przebudowa linii kolejowej E 65 w Katowicach jest częścią większej inwestycji, która już się rozpoczęła. Jeszcze pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy prace na szlaku Będzin – Katowice Szopienice Południowe. W Sosnowcu postępuje budowa nowego przejścia podziemnego i przystanku kolejowego Sosnowiec Środula przy ul. Chemicznej oraz przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Nowopogońską. Modernizujemy stację kolejową Sosnowiec Główny. Aktualnie przebudowujemy przejście podziemne, z którego będzie zapewniony dostęp windą i schodami m.in. do nowego peronu nr 3. Na terenie stacji powstaje także nowa nastawnia, z której dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Natomiast w Katowicach prowadzone są prace związane z budową mostu nad rzeką Rawą oraz nowego przystanku Katowice Morawa.

Nowy przystanek Katowice Uniwersytet – wizualizacja

i

Autor: materiały prasowe Nowy przystanek Katowice Uniwersytet – wizualizacja Link:

Prace toczą się również na odcinkach Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz dalej na południe od Zabrzegu do granicy państwa w Zebrzydowicach. W Pszczynie na ul. Hallera postępuje budowa nowego, bezpiecznego przejścia podziemnego. W Goczałkowicach prowadzimy przebudowę przystanku kolejowego. Wygodny dostęp do niego zapewni nowe przejście podziemne ze schodami oraz pochylniami. Perony wyposażone zostaną m.in. w nowe wiaty, ławki, oświetlenie oraz czytelną informację pasażerską. Również najbardziej wysunięty na południe odcinek Zabrzeg – Zebrzydowice czeka zasadnicza przemiana. Jej symbolem jest budowa 600-metrowego mostu kolejowego w Zebrzydowicach. Obiekt umożliwi korektę przebiegu linii kolejowej. W efekcie pociągi będą sprawniej kursować w kierunku granicy z Czechami oraz z Zebrzydowic do Zabrzegu i dalej – do Goczałkowic, Tychów czy Katowic. Ponadto na odcinku wyremontowanych zostanie pięć stacji i przystanków kolejowych, wymienimy tory i przebudujemy lub wybudujemy 25 obiektów inżynieryjnych.

Wizualizacja nowego, ponad 600-metrowego mostu kolejowego w Zebrzydowicach

i

Autor: materiały prasowe Wizualizacja nowego, ponad 600-metrowego mostu kolejowego w Zebrzydowicach Link:

Największa inwestycja kolejowa

Przebudowa linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice oraz Tychy – Most Wisła (Goczałkowice) i Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata. Obejmie w sumie 280 km torów, 21 stacji i przystanków kolejowych i 195 obiektów inżynieryjnych. Łączna wartość zadania to ok. 7 mld zł netto, z czego ponad 6 mld zł netto pochodzi ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.

Materiał Sponsorowany

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki