Terminal CPK. Jedna z koncepcji budowy

i

Autor: Materiały prasowe

Centralny Port Komunikacyjny. Nowoczesna i szybka kolej na Śląsku. Zobacz plany! [ZDJĘCIA, WIDEO]

2020-06-16 11:26

Aż 1800 kilometrów torów kolejowych do 2034 roku - to jedno z założeń dotyczących największej inwestycji komunikacyjnej w historii Polski, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego. To gigantyczna szansa na usprawnienie komunikacji i transportu, z wykorzystaniem kolei i samolotów. Sam port będzie sercem projektu, ale żeby wykorzystać w pełni jego możliwości, potrzebna jest budowa całego układu sieci kolejowej. Jej istotna część powstanie w województwie śląskim.

Centralny Port Komunikacyjny jako potężna inwestycja strategiczna

Centralny Port Komunikacyjny to potężne centrum przesiadkowe, na które będzie się składało z portu lotniczego, dworca kolejowego i węzła drogowy. W ramach Centrum przewidziano również powstanie obiektów targowych, konferencyjnych i biurowych. Inwestycja pozwoli na stworzenie nawet 150 tys. miejsc pracy. Obiekt powstanie w gminie Baranów w woj. łódzkim. Port Lotniczy Solidarność ma obsługiwać rocznie aż 45 milionów pasażerów. To nie tylko ogromny krok do przodu, jeśli chodzi o transport ludzi i towarów w kraju. To także element strategii, pozwalający Polsce na walkę o prymat i pierwszeństwo w dostępie do nowoczesnych szlaków handlowych.

Wielkie programy inwestycyjne tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy w momencie realizacji, a kilkakrotnie więcej już po ich uruchomieniu. Stany Zjednoczone, Chiny i Komisja Europejska przedstawiają właśnie swoje wielkie programy inwestycyjne, których celem jest pobudzenie gospodarki – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Co ważne, epidemia koronawirusa na świecie nie ma wpływu na inwestycję. - Epidemia COVID-19 nie ma wpływu na takie inwestycje jak CPK, które powinny nadal trwać, a my musimy je realizować – powiedział prezydent RP Andrzej Duda. – CPK to prawie 1800 km nowych linii kolejowych i ponad 400 km nowych dróg. Dzięki CPK Polska stanie się miejscem do tworzenia biznesu. Takie inwestycje jak CPK są kołem napędowym gospodarki i nie raz wyprowadzały świat z kryzysów. Szacujemy, że realizacja CPK stworzy łącznie 150 tys. miejsc pracy. CPK to wielka szansa dla Polski.

Układ krwionośny Polski

CPK to będzie sercem komunikacji w Polsce, ale do zbudowania zostały jeszcze "naczynia krwionośne". Mowa o 1800 kilometrów torów kolejowych, a także 400 kilometrach dróg. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.

Niektóre duże miasta, takie jak Jastrzębie-Zdrój i Łomża są dziś pozbawione połączeń kolejowych. Inwestycje kolejowe CPK, który zakładają walkę z wykluczeniem transportowym, są niepowtarzalną szansą na to, żeby przywrócić wreszcie kolej do wielu regionów w Polsce – mówi Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Na plan inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

Budowa i eksploatacja CPK będzie oznaczać potężny impuls dla gospodarki, rynku pracy i wzrostu gospodarczego. Z projektem CPK wiąże się stabilny harmonogram planowania, projektowania i budowy rozsianych po całej Polsce inwestycji infrastrukturalnych, które będą napędem dla setek firm i branż, dając dziesiątki tysięcy miejsc pracy.

Ze Śląska do Warszawy w zaledwie dwie godziny! Szybsza droga do Krakowa

W 2021 roku rozpoczną się przygotowania do realizacji nowych linii kolejowych łączących Centralną Magistralę Kolejową z Krakowem i Katowicami. Planowane linie kolejowe nr 111, 113 i 170 stanowią fragmenty ciągu nr 7 łączącego Warszawę i CPK ze Świętokrzyskiem, Małopolską i Śląskiem. Po ich realizacji Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa zostaną włączone do sieci kolejowej.

W 2031 roku z Katowic do Warszawy dojedziemy w 1 godz. 40 min. i z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto czas przejazdu z Krakowa do Katowic skróci się do 35 min.

Łącznie w województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 100 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych.

Poniżej prezentujemy szczegóły dotyczącej rozwoju sieci kolejowej.

Artykuł sponsorowany

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają