PKP dostanie 50 mln odszkodowania za opóźnienia Pendolino

i

Autor: Shutterstock

Czy przez CENTRUM Dąbrowy Górniczej będą przejeżdżały takie POCIĄGI?

2020-02-28 17:06

Centralny Port Komunikacyjny, czyli ogromne lotnisko między Łodzią a Warszawą mają połączyć z resztą Polski nowe linie kolejowe. W projekcie wytyczono ich budowę nie tylko w szczerym polu. W Dąbrowie Górniczej mówią NIE dla torowiska przebiegającego (wg aktualnych planów) przez… centrum miasta!

Planowane przebiegi nowych linii kolejowych w wielu miejscowościach przebiegają przez tereny mieszkalne. W Dąbrowie Górniczej projektanci wytyczyli tory przez środek Błędowa i Kuźniczki Nowej. Ich realizacja wiązałaby się z wyburzeniem dziesiątek domów i skutkowała poszatkowaniem dzielnicy. Podobnie jest w śródmieściu, gdzie nowa linia kolejowa została narysowana wzdłuż plant przy ul. Poniatowskiego (przy targowisku miejskim), dalej plantami wzdłuż ul. Korczaka do ul. Wojska Polskiego i przecinając DK94 oraz ul. Staszica w stronę Sosnowca” - czytamy na stronie dąbrowskiego magistratu. Prezydent miasta zaprezentuje jego stanowisko na spotkaniach z mieszkańcami, 3 i 4 marca. Po konsultacji z nimi, uwagi zostaną skierowane do projektantów linii kolejowych.

W Jastrzębiu-Zdroju w piątek (28 lutego) gościł Marcin Horała, wiceministrem infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapytany, dlaczego projektanci nie pytają się o zdanie samorządowców, tylko stawiają linię kolejową wg własnego uznania, pełnomocnik odpowiedział: - Mówimy o 1600 km linii kolejowych w Polsce, przebiegających przez tereny 180 powiatów i kilkuset gmin. Absolutną niemożliwością byłoby, aby najpierw nieoficjalnie zwrócić się do każdej z gmin. Zbieramy uwagi, a kiedy już będzie konkretna inwestycja, np. odcinek torów Jastrzębie-Zdrój - Ostrawa, to w ramach niej przyjdziemy i odbędą się jeszcze jedne konsultacje dotyczące tej konkretnej inwestycji… Dodajmy, że Jastrzębie-Zdrój od wielu lat nie ma połączenia kolejowego zresztą regionu. To, które ma powstać będzie przystosowane do ruchu pociągów tzw. dużej prędkości.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki