Katowicki dworzec PKP oddano do użytku 4 grudnia 1971 roku (niektóre źródła podają, że z początkiem 1972 roku). Był to budynek oryginalny na skalę światową, nigdzie nie było drugiego takiego samego. Katowicki dworzec tworzyło szesnaście charakterystycznych żelbetonowych kielichów, pozostawionych w surowym stanie. Właśnie to było przejawem nurtu architektonicznego, w który wpisywał się budynek dworca - brutalizmu.
Mimo ogromnej oryginalności, dworzec został mocno zaniedbany, nie remontowano go, a główna hala była w coraz gorszym stanie. W końcu podjęto decyzję o modernizacji obiektu, co spotkało się z ogromnymi protestami zapaleńców architektury z całego świata! Początkowo, dworzec miał zostać przebudowany - hala miała zostać jedynie wyremontowana.
Para tygodni później, decyzja uległa diametralnej zmianie. Ze względu na zły stan techniczny kielichów podjęto decyzję o wyburzeniu dworca. Mimo ogromnych protestów architektów i miłośników brutalistycznej hali, 22 grudnia 2010 rozpoczęto rozbiórkę hali dworca, z początkiem stycznia 2011 roku rozpoczęto roboty budowlane. Remont zakończył się oddaniem do użytku nowego dworca PKP - w październiku 2012 roku.