Budowa drogi ekspresowej S1 Podwarpie-Dąbrowa Górnicza bliska końca. Wyburzą wiadukt nad DK 1

i

Autor: GDDKiA

Uff, nareszcie!

Ekspresówka z opóźnieniem. Drogowcy mogą zaczynać budowę odcinka S1

2024-08-19 18:36

Miała powstać jeszcze w bieżącym roku. Ale już wiadomo, że będzie poślizg. I to spory, bo dwuletni. Chodzi o niemal 3-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 z Bierunia do Oświęcimia. W poniedziałek (19 sierpnia 2024 r.) wojewoda śląski wydał zezwolenie na rozpoczęcie prac. Drogowcy mogą je rozpocząć choćby kolejnego dnia.

Droga ekspresowa S1, której budowa trwa etapami od lat, znajduje się na obszarze województw śląskiego i małopolskiego. Jej docelowa długość całkowita to 135 km. Zgodnie z planami połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3. Część trasy stanowi wschodnia obwodnica Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Jest podpis wojewody. Oznacza jedno: do roboty!

W poniedziałek wojewoda śląski Marek Wójcik wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla odcinka S1 Bieruń – Oświęcim. Zapowiedział, że wykonawca już we wtorek będzie mógł rozpocząć roboty.

Prowadzący ze śląskiego Bierunia do małopolskiego Oświęcimia odcinek drogi ekspresowej ma mieć długość około 2,9 km. Zgodnie z określonymi parametrami technicznymi, powinna powstać jezdnia z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz rezerwą pod trzeci pas. Zezwolenie przewiduje także budowę liczącego około 2,7 km odcinka obwodnicy Bierunia w ciągu drogi krajowej 44.

Droga S1 jest drogą kluczową z punktu widzenia województwa śląskiego. Stanowi obwodnicę całej aglomeracji górnośląskiej, ale także rozwiązuje bardzo wiele lokalnych problemów, takich jak tranzyt, który obecnie odbywa się m.in. przez Bieruń" - powiedział Wójcik. Wojewoda dodał, że decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że inwestor wspólnie z wykonawcą już we wtorek będą mogli zacząć prace drogowe.

Ciąg dalszy artykułu pod galerią: Budowa drogi ekspresowej S1 Podwarpie-Dąbrowa Górnicza bliska końca

Opóźnienie o niemal dwa lata. Bo... procedury były złe

Podpisana 30 listopada 2021 r. - a więc prawie trzy lata temu - umowa z wykonawcą robót, firmą Strabag Sp. z o.o. zakładała, że inwestycja zakończy się do 15 grudnia 2024 r. Jak widać, nic z tego...

Przedstawiony podczas poniedziałkowej konferencji prasowej nowy termin oddania tego odcinka ekspresówki do użytku to jesień 2026 r. Wicedyrektor do spraw realizacji inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach Zbigniew Szweda tłumaczył, że opóźnienia wynikają m.in. z problemów na etapie postępowania przetargowego oraz długotrwałych procedur administracyjnych.

Szacowany w umowie koszt budowy odcinka S1 Bieruń (wraz z węzłem) – Oświęcim oraz obwodnicy Bierunia to ponad 212,7 mln zł.

Wielka rewolucja w centrum Warszawy. Drogowcy zasypali tunel

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki