Rozwiązania technologiczne coraz bardziej zaskakują! Tym razem nowoczesność szła w parze ze sztuką, po to, aby stać się częścią szczytnej akcji. Dzięki stworzeniu specjalnego algorytmu, robot opinie na temat Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zamienił w obraz!
Na pomysł wpadła agencja Cheil Poland, która chciała hejt skierowany pod adresem WOŚP wykorzystać w sposób pozytywny. Tak narodziła się akcja Sztuka Dobro Czynna. – Ponieważ „hejterów” zwykle trudno reformować, postanowiliśmy zebrać ich internetowe komentarze i za pomocą specjalnie skonstruowanej maszyny przetworzyć je w coś dobrego. W obraz, który wystawimy na aukcji, by wesprzeć WOŚP – tłumaczy Mojca Tirš, dyrektor kreatywna agencji Cheil Poland.
Przeterminowane produkty, za małe porcje, kiepska jakość... Tak je się w szpitalach i szkołach!
Do projektu zaproszono kilka osób, które dzięki sprzętowi ze świątecznym serduszkiem wróciły do zdrowia i dziś mogą cieszyć się życiem. Zadaniem beneficjentów było odczytanie przed kamerą różnych komentarzy na temat WOŚP.
Opinie z internetu – nie tylko negatywne – zgromadził serwis Brand24. Wyzwanie w postaci zbudowania robota podjęła firma Netizens z Katowic. Maszyna musiała przetwarzać zebrane komentarze w obraz. Było to możliwe dzięki algorytmowi interpretującemu treść wpisów.
Nie umiała utrzymać się na nogach, bełkotała. Była pijana i... "opiekowała się" 9-miesięcznym dzieckiem!
Nadzór artystyczny nad projektem sprawował Jakub Cikała z ASP w Katowicach, który jednocześnie był pomysłodawcą algorytmu. – Na działanie robota miały wpływ trzy warstwy. Tekstowa, analizująca konstrukcję wpisu: liczbę znaków, typ znaków oraz liczbę wyrazów. Warstwa znaczeniowa, czyli semantyczna, która odpowiadała za analizę znaczenia słów, częstotliwość i lokalizację występowania wyrazów kluczowych. Trzecim składnikiem była warstwa emocjonalna – tworzona na podstawie dźwięku z odczytu wpisu przez beneficjentów WOŚP. Kluczową wartością była głośność odczytywania słów, przerwy w odczycie, czy dynamika wypowiedzi – opowiada Jakub Cikała.