W ramach współpracy TAURON Dystrybucja i PKM Jaworzno zostanie przetestowany pierwszy w Polsce system pozwalający na ładowanie i automatyczną wymianę baterii. W praktyce polega to na tym, że autobus elektryczny wjeżdża do hangaru, gdzie znajduje się stacja ładowania i wymiany baterii.
Po uruchomieniu instalacji, specjalne roboty wyjmują z niego wszystkie rozładowane baterie, a następnie instalują nowe, wcześniej naładowane. Cały proces trwa kilka minut. Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a te wyjęte w tym czasie się ładują. Do ich ponownego całkowitego naładowania potrzeba ok 2-3 godzin. Proces wymiany baterii jest całkowicie zautomatyzowany.
>> Nieszczepione dzieci... nie znajdą miejsca w przedszkolach? Trwa zbieranie podpisów pod ustawą
- Ekologia i nowoczesność to dwa stałe priorytety w rozwoju Jaworzna. E-mobilność jest tego szczególnym przykładem, gdyż jest tu na dużą skalę stosowany efekt synergii. Takie pozytywne sprzężenia zwrotne i optymalizacja dostępnych zasobów są niezbędne, jeśli miasto ma pozostać w technologicznej czołówce w Polsce - powiedział Paweł Silbert prezydent Jaworzna.
Dla operatorów transportu publicznego korzyścią z zastosowania takiej technologii może być zwiększenie dostępności floty, poprzez ładowanie baterii poza pojazdem. Oznacza to, że autobus może być w ruchu w czasie, gdy drugi czy trzeci komplet baterii się ładuje.
Zobaczcie WIDEO na ten temat!
Dla sektora energetycznego korzyścią będzie możliwość elastycznego zarządzania procesami ładowania. System zostanie wykorzystany do przeprowadzenia testów w zakresie zarządzania procesem ładowania oraz optymalnego wykorzystania infrastruktury elektroenergetycznej.
Rozwój elektromobilności ma istotny wpływ na sieć elektroenergetyczną. Decydują o tym takie parametry jak liczba pojazdów, moc ładowania, profil ładowania, lokalizacja stacji ładowania czy nasycenie stacjami ładowania na danym obszarze.
W wypadku dużej liczby pojazdów elektrycznych na danym obszarze, zapotrzebowanie na energię elektryczną w godzinach szczytu może wzrosnąć nawet do 10%, w wypadku wykorzystania do ładowania wyłącznie tzw. szybkich ładowarek.
Zastosowanie technologii wymiennych baterii umożliwi ograniczenie liczby pojazdów ładowanych wysoką mocą w krótkich okresach czasu, ograniczeniem szczytowego zapotrzebowania na energię oraz uniknięciem lub odsunięciem w czasie znaczących inwestycji w sieć dystrybucyjną.