Hulajnoga elektryczna

i

Autor: Getty Images Na hulajnodze elektrycznej warto zadbać o podstawowe srodki bezpieczeństwa.

Jeździsz elektryczną hulajnogą? KONIECZNIE MUSISZ TO PRZECZYTAĆ

2019-09-16 16:48

Za sprawą pierwszego w Polsce wypadku, w którym śmierć poniósł kierujący elektryczną hulajnogą, policja przypomina użytkującym te jednoślady, co im wolno, a czego nie.

„Problem nie jest nowy – wcześniej utyskiwano na użytkowników hulajnóg zwykłych, deskorolek czy rolek. Hulajnoga elektryczna stwarza jednak inny poziom zagrożenia, choćby dlatego, że potrafi rozpędzić się do prędkości niebezpiecznej, bo ponad 30 km/h” - przypominają gliwiccy policjanci. Kodeks ruchu drogowego nic nie wspomina, przynajmniej na razie, o hulajnogach. A to oznacza, że w sensie prawnym jadący elektryczną hulajnogą jest formalnie rzecz biorąc… PIESZYM! Każdy pieszy, w tym i użytkownik elektrycznej hulajnogi, zasadniczo obowiązany jest korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, ale w razie ich braku – z pobocza. Jeżeli pobocza nie ma lub czasowo nie można z niego korzystać, jadący na elektrycznej hulajnodze może poruszać się jezdnią, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania pojazdowi – przypomina policja. A teraz kilka odpowiedzi na podstawowe pytania

Co z przekraczaniem jezdni? Aby dostać się na drugą stronę jezdni, z elektrycznej hulajnogi powinno się zejść i ją przeprowadzić. Co z drogą dla rowerów? Tak jak zwykły pieszy, osoba jadąca na elektrycznej hulajnodze z drogi dla rowerów może korzystać tylko w razie braku chodnika lub pobocza czy niemożności skorzystania z nich. Wtedy jest obowiązana ustąpić miejsca rowerzystom. Co z jazdą po zmierzchu? Jadący na elektrycznej hulajnodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym musi używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku. Co ze strefą zamieszkania? Obostrzeń i uregulowań dotyczących ruchu dla użytkowników hulajnóg nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie, czyli azylu dla pieszych, jadący na elektrycznej hulajnodze korzysta z całej szerokości drogi i ma zawsze (jako pieszy) pierwszeństwo przed pojazdem.

Na przełomie lipca i sierpnia 2019 r. pojawił się wreszcie projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nim zapis o hulajnogach z silniczkami znajdzie się w kodeksie, warto, by ich użytkownicy zapamiętali sobie powyższe wskazówki. Nawet wówczas, gdy taki status zaistnieje, to należy liczyć się z tym, że jeżdżący na hulajnogach będą ofiarami wypadków. Będą łamali ręce, nogi, a nawet i ginęli. Jak rowerzyści. Szacuje się, że teraz w Polsce wypożyczalnie oferują kilka tysięcy takich jednośladów. Nie jest to tania zabawa, bo za minutę jazdy płaci się ok. 0,5 zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki