Kanał Gliwicki odzyskuje dawną świetność

2015-07-20 11:10

Zakończyła się modernizacja śluz na Kłodnicy i Rudzińcu. Śluzy mają nowe wrota ważące 176 ton. Wyremontowano też urządzenia mechaniczne i zainstalowano nowoczesny system do ich sterowania. Teraz na remont czekają kolejne śluzy, z kolei sam kanał gliwicki ma być pogłębiony. Remont do tej pory pochłonął około 54 mln zł.   

- W pierwszej kolejności był to kompleksowy remont awanportów, czyli miejsc, kiedy jednostki pływające oczekują na śluzowanie. Dodatkowo remont obejmował również mechanizm napędowy. Pojawiła się instalacja elektroniczna, elektrotechniczna elektryczna, dzięki czemu cały system, cały obiekt uzyskał nowoczesny monitoring i system sterowania elektronicznego - mówi Agnieszka Kotela, rzeczniczka prasowa Skanska SA - firmy, która wykonywała modernizację. 

Na kanale zainstalowano także system, który pozwala zliczyć jednostki pływające poruszające się po Kanele Gliwickim. 

 - Za sprawą szerokiego zakresu przeprowadzonych robót zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu na Kanale Gliwickim. Równolegle trwają prace o podobnym zakresie na śluzach w Łabędach i Dzierżnie, a aktualizowane są dokumenty projektowe dwóch pozostałych śluz Kanału Gliwickiego – informuje Stanisław Gruszczyński, zastępca Dyrektora ds. Utrzymania Wód w RZGW w Gliwicach i Measured Authorised Officer projektu.

Kanał Gliwicki wybudowany został w latach 1934 - 1938, w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Jest drogą wodną łączącą rzekę Odrę z Gliwicami w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Jego długość to 40,60 km, maksymalna głębokość 3,50 m, a różnica poziomów wody na początku i końcu kanału wynosi 43,60 m. 
Początek kanału znajduje się w Kędzierzynie-Koźlu na 98. kilometrze rzeki Odry, natomiast koniec w basenie portowym Portu Gliwice. Kanał przebiega przez województwa opolskie i śląskie. Kanał został podzielony stanowiskami śluzowymi na 6 odcinków: Kłodnica, Nowa Wieś, Sławięcice, Rudziniec, Dzierżno i Łabędy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki