Katowice: Pierwszy elektryczny Solaris wyjechał w trasę! [ZDJĘCIA]

2019-01-31 13:24

Tabor katowickiego PKM-u zasiliły 3 w pełni elektryczne autobusy marki Solaris. Docelowo ma być ich aż 10. Koszt inwestycji to 21,65 mln złotych. 15% pokryło miasto, resztę dołożyła Unia Europejska.

Pierwszy elektryczny Solaris wyjechał na katowickie drogi 31 stycznia. Nowoczesny pojazd będzie obsługiwał linię 910, która kursuje pomiędzy Dworcem PKP a Osiedlem Paderewskiego.

– Sukcesywna wymiana taboru PKM Katowice wpisuje się w nasze kompleksowe myślenie o transporcie zrównoważonym – ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji publicznej. Wzrost komfortu podróży, w połączeniu z naszymi innymi działaniami, jak np. budowa centrów przesiadkowych, będzie kolejnym czynnikiem, który ma zachęcać mieszkańców do przesiadania się z własnego samochodu do autobusu. Po drugie zakup autobusów elektrycznych jest dla nas także elementem systemowych działań, których celem jest ograniczanie niskiej emisji – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. - Autobusy elektryczne idealnie nadają się do wykorzystania w centrach miast i wszędzie tam gdzie prędkość komunikacyjna jest niewielka ze względu na trudne warunki drogowe. Dlatego pierwszy pojazd będzie obsługiwał linię autobusową nr 910 po centrum Katowic, a dwa kolejne już w lutym będą jeździć na liniach prowadzących głównie po Katowicach – dodaje prezydent.

W pierwszej połowie tego roku PKM Katowice dostanie w sumie 10 elektrycznych autobusów. Poza trzema, które wyjechały już w trasę, tabor przewoźnika wzbogaci się o 2 autobusy długie, tzw. przegubowe i 5 krótkich. Ekologiczne pojazdy którymi PKM dysponuje w tej chwili będą obsługiwać linię 910 oraz testowo linie 657 i 689. Autobusy czerpią energię jedynie z akumulatora. Dlatego do końca lutego w bazie PKM Katowice zostanie zamontowana ładowarka pojazdów elektrycznych.

- Autobusy PKM Katowice wyposażone są w akumulatory trakcyjne o pojemności 120 kWh, co pozwoli na pokonanie dystansu około 70 km w przypadku autobusu przegubowego. Ładowanie tych pojazdów odbywać się będzie na terenie zajezdni przy ulicy Mickiewicza 59 w Katowicach. Czas potrzebny do pełnego naładowania baterii to około 90 minut przy pomocy ładowarki mobilnej oraz około 40 minut w przypadku super szybkiej ładowarki pantografowej. PKM Katowice wybrał rozwiązanie oparte o tzw. pantograf odwrócony co oznacza, iż nasze  autobusy wyposażone są w tzw. szyny odbierakowe, co z kolei pozwala na obniżenie ich masy, a tym samym zwiększenie pojemności pasażerskiej – wyjaśnia Helena Ulanowska, prezes PKM Katowice.

Przewoźnik zdecydował się na skierowanie nowych bezemisyjnych autobusów na linie, które obsługują krótkie trasy w centrum miasta, bo to właśnie w korkach pojazd zużywa najwięcej paliwa. Dzięki zasilanym elektrycznie autobusom zmniejszy się emisja szkodliwych zanieczyszczeń. Silnik elektryczny nie tylko nie produkuje spalin, ale pracuje dużo ciszej, więc w porównaniu do silników spalinowych pozwoli na obniżenie poziomu hałasu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu.

Zobacz też: Radzionków: Kompletnie pijany bytomianin potrącił 9-letnią dziewczynkę

Wszystkie autobusy elektryczne są wyposażone w następujące udogodnienia dla osób starszych, niepełnosprawnych, jak i matek z małymi dziećmi:
    • funkcja „przyklęku” uruchamiana przez kierowcę w czasie postoju autobusu pozwalająca na obniżenie stopni wejściowych o co najmniej 60 mm,
    • bezstopniowe wejście w drzwiach pasażerskich, podłoga płaska, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu pokryta wykładziną antypoślizgową,
    • siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie, miękko tapicerowane, o podwyższonej odporności na akty wandalizmu,
    • zabudowana, ręcznie rozkładana rampa najazdowa do obsługi wózków inwalidzkich lub dziecięcych przy II drzwiach,
    • krawędzie stopni wejściowych oznaczone jaskrawym, żółtym kolorem,
    • światło przeznaczone do oświetlenia stopni drzwi oraz doświetlenia chodnika,
    • wszystkie drzwi dwuskrzydłowe otwierane do wewnątrz autobusu, posiadające poręcze dla pasażerów,
    • przyciski umieszczone na pionowych uchwytach (słupkach) oznakowane w sposób umożliwiający odczyt dla osób słabowidzących,
    • system informacji pasażerskiej mający zapewnić emisję komunikatów zapowiedzi przystanków w formie dźwiękowej oraz graficznej wewnątrz jak i   na zewnątrz pojazdu,
    • klimatyzacja dwustrefowa przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy.

Zobacz TO WIDEO:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki