Katowice podnoszą ceny za parkowanie! Miasto chce ograniczyć ruch w centrum

i

Autor: pixabay.com

Katowice podnoszą ceny za parkowanie! Miasto chce ograniczyć ruch w centrum

2019-07-24 11:23

Miasto Katowice chce podwyższyć ceny za parkowanie w jednej ze stref w tzw. Strefie Płatnego Parkowania. Stosowny projekt uchwały jest gotowy, najprawdopodobniej trafi we wrześniu na sesję Rady Miasta. Skąd taki pomysł?

Nowe stawki będą obowiązywały w podstrefie „Ceglana – Wita Stwosza”. Tam za za postój do godziny 3 zł, za drugą rozpoczętą godzinę postoju 3,60 zł, za trzecią – 3,90 zł, a za każdą kolejną 3 zł. Skąd takie zmiany? 

- W związku z przeprowadzoną przebudową układu drogowego ul. Ceglanej i ul. Wita Stwosza utworzono w tym rejonie 308 miejsc parkingowych. Wprowadzenie w tym obszarze płatnego parkowania ma na celu wymuszenie rotacji pojazdów, by ułatwić znalezienie miejsca osobom odwiedzającym pobliskie szpitale i lokale usługowe - tłumaczy Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.

Uchwała generalnie ma służyć ograniczeniu ruchu drogowego w ścisłym centrum miasta. Główną zmianą jest podzielenie strefy płatnego parkowania na dwie podstrefy: „Śródmieście" i „Ceglana-Wita Stwosza". W pierwszej strefie opłaty pozostają bez zmian. Tam za pierwszą godzinę płacimy 2 zł, za drugą 2,4 zł, za trzecią 2,6 zł, za każdą kolejną 2 zł. W drugiej zostaną wprowadzone wspomniane opłaty. Cel jest jeden - aby większa ilość osób korzystała nie z prywatnych aut, ale komunikacji miejskiej.  

-  Do Katowic w ciągu doby wjeżdża średnio 123 tys. pojazdów z rejestracjami miast ościennych. Dlatego zdecydowaliśmy się na budowę centrów przesiadkowych. Inwestycje mają zachęcić do wjazdu do centrum miasta komunikacją miejską. W Zawodziu czy też Brynowie budujemy po kilkaset miejsc parkingowych, tak by kierowcy nie musieli ich szukać w centrum. Na podstawie biletu na tramwaj lub autobus będą mogli zaparkować bezpłatnie. Jednak zdajemy sobie sprawę, że nie każdy zawsze może zrezygnować z podróży samochodem. W centrum naszego miasta działają urzędy, przychodnie – dlatego też zmiany w zakresie strefy parkowania mają pomóc wymusić rotację pojazdów – wyjaśnia Marcin Krupa, prezydent Katowic.

I zapowiada wprowadzenie karty mieszkańca, która będzie premiować katowiczan w dostępie do tanich miejsc parkingowych. 

- Droższy parking dla osób spoza Katowic, wraz z powstającymi centrami przesiadkowymi, ma stanowić element polityki transportowej ukierunkowanej na zachęcanie naszych gości do podróżowania do Katowic komunikacja publiczną – dodaje prezydent.

Projekt uchwały doprecyzowuje kryteria przyznawania „karty przedsiębiorcy", zmienia opłaty za jej wydanie z 180 zł na 250 zł, a także zmniejsza ilość pojazdów z 50 do 30, jakie musi posiadać podmiot oferujący usługi car-sharingu. Kiedy wejdzie w życie? Nie wiadomo. 

- Obecnie przygotowywany jest dialog techniczny w dwóch obszarach - polityki parkingowej oraz nowego kształtu obsługi transportem zbiorowym miasta w związku z planowanym uruchomieniem centrów przesiadkowych. W zakresie polityki parkingowej określone zostaną wskaźniki i charakterystyki parkowania, tak aby na nowo zaplanować strefy płatnego parkowania oraz ukształtować nowy system opłat w Śródmieściu, z uwzględnieniem ulg dla mieszkańców strefy i Katowic. W przypadku centrów przesiadkowych niezbędne jest uzyskanie aktualnych, rzeczywistych danych dotyczących wielkości ruchu pasażerskiego na obecnych liniach komunikacyjnych, które łączą Katowice z gmina sąsiadującymi, tak aby w efektywny sposób wykorzystać potencjał jaki dadzą uruchomione centra przesiadkowe – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu i dodaje, że na podstawie uzyskanych danych zostaną podjęte działania dotyczące zmian w centrum, w tym także w Strefie Kultury.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki