16-latkowie, uczniowie katowickiej Państwowej Szkoły Muzycznej, Wojciech Głąb i Michał Salwa przebrali się w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Przez to wyróżniali się i jednocześnie promowali akcję Związku Harcerstwa Polskiego. Co prawda w niedzielę pogoda niezbyt dopisała, za to wcześniej udało się im nakłonić kilkadziesiąt osób do poświęcenia paru minut nauki. – To nie jest łatwe zajęcie. Więcej ludzi nam odmawiało, niż gotowych było odpowiadać na pytania postawione w ankiecie – wyjawia Wojtek. A Michał tak tłumaczy takie zachowanie: – Sądzę, że ci, którzy nam odmawiali i tłumaczyli się, że nie mają czasu, to zapewne obwiali się, że wyjdzie na to, że mało wiedzą o powstaniach i będzie wstyd.
W niedzielę obaj panowie jeszcze będą działać. Jest możliwe, że przepytają ponad setkę przechodniów. Zgodnie z instrukcją ankietujący zaczepiwszy kulturalnie przechodnia, mają mu powiedzieć, że przeprowadzają krótką sondę na temat historii. Gdy ten zgodzi się, harcerze mają doprecyzować, że chodzi o o powstania śląskie. Stawiali sześć pytań.
• Jakim rokiem Sejm uchwalił rok 2019? Ma to związek z naszą historią.
• Czy potrafi pan/pani wymienić daty powstań śląskich?
• Czy wie pan/pani, w którym roku odbył się plebiscyt na Śląsku i jaki był jego skutek?
• Czy potrafi pan/pani wskazać miejsca (pomniki, tablice pamiątkowe, ulice, budynki itp.) związane bezpośrednio z powstaniami?
• Czy potrafi pan/pani wymienić kilka postaci ważnych dla Śląska z okresu powstań?
• Czy uważa pan/pani, że edukacja dzieci, młodzieży i dorosłych dotycząca powstań śląskich jest na wystarczającym poziomie?
Nim harcerze stworzą „skuteczny program edukacyjny” o powstaniach śląskich, można sobie odpowiedzieć na powyższe pytania, a odpowiedzi zweryfikować w Wikipedii.