Wprowadzane duże zmiany w organizacji ruchu wynikają z przebudowy jednego z dwóch węzłów drogowych na DK81, a także budowy Centrum Przesiadkowego Brynów.
Podczas wakacji ruch na drogach jest mniejszy, dlatego wykonawcy robót budowlanych, by zmniejszyć niedogodności dla mieszkańców, wykorzystują ten czas na zintensyfikowanie prac. Zmiany czekają kierowców na ul. Armii Krajowej na wysokości skrzyżowania z ul. Kościuszki oraz w rejonie pętli Brynów. Dodatkowo na Brynowie zlikwidowany zostanie jeden przystanek autobusowy i utworzone zostaną specjalne dojścia dla pieszych na inne przystanki, m.in. tymczasowy przystanek tramwajowy, który w związku z budową zlokalizowany jest za wiaduktem kolejowym – zapowiada Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta Katowice.
DK 81 w Piotrowicach
W okresie wakacyjnym ruch wzdłuż ulicy Armii Krajowej na wysokości inwestycji odbywa się po jednym pasie ruchu. Wykonawca wprowadził już zawężenie na ul. Armii Krajowej polegające na wyłączeniu prawego pasa ruchu na odcinku od ul. Małachowskiego do skrzyżowania z ul. Kościuszki w kierunku Ochojca i prawoskręt do Mikołowa. Ruch w kierunku Ochojca i centrum Katowic odbywa się po jednym pasie ruchu, natomiast do Mikołowa poprowadzono objazd ulicą Małachowskiego. Kolejna zmiana kierowców czeka w środę 3 lipca.
Nowa, tymczasowa organizacja ruchu na okres wakacyjny zostanie poszerzona o przesunięcie w kierunku południowym pasa ruchu w kierunku do Ligoty na północnej części ul. Armii Krajowej. Kierowcy jadący od Ligoty w kierunku Ochojca i centrum Katowic będą korzystać z nowego pasa ruchu, natomiast jadący do Mikołowa w dalszym ciągu będą kierowani na objazd ul. Małachowskiego – dodaje Lipka.
Zmiany będą obowiązywać do końca wakacji.
Centrum przesiadkowe na Brynowie
W lutym ruszyły prace budowlane, które do tej pory były skoncentrowane na budowie wielopoziomowego parkingu, w którym zmieści się 499 samochodów. Obecnie realizowane są zaawansowane prace żelbetowe parkingu, a także w sposób kaskadowy realizowane są dwie kondygnacje parkingu z rampami wjazdową i wyjazdową. Kolejne działania zostaną skoncentrowane na robotach ziemnych w obrębie dawnej pętli tramwajowej. W wyniku zakresu prac w tym rejonie od wtorku 2 lipca zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, która będzie obowiązywać do I kwartału przyszłego roku, kiedy zakończy się przebudowa układu drogowego wzdłuż ul. Jankego. W tym okresie autobusy linii 10, 11, 51, 296, 297, 689 będą zatrzymywały się na przystanku przy ul. Rzepakowej.
Zmiana organizacji ruchu obejmuje zawężenie łącznika ul. Gen. Jankego na fragmencie od skrzyżowania z ulicą Rzepakową do skrzyżowania z ulicą Kościuszki. W ramach zmian zlikwidowany zostanie przystanek „Brynów Kościuszki" [stanowisko nr 02], zlokalizowany przy ul. Gen. Jankego pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Rzepakową, a skrzyżowaniem z ul. Kościuszki, a obsługę połączeń przejmie sąsiedni przystanek autobusowy „Brynów Pętla" [stanowisko nr 03], zlokalizowany przy ul. Rzepakowej. Od tego przystanku do peronu tramwajowego zostanie wyznaczony czasowy ciąg pieszy – wyjaśnia Artur Stelmach, kierownik budowy, WARBUD SA
Centrum przesiadkowe w Brynowie powstanie w rejonie istniejącej pętli tramwajowej. Koszt inwestycji, która zintegruje autobus, tramwaj i komunikację indywidualną to 64 mln zł. W skład inwestycji wejdzie parking wielopoziomowy dla 499 samochodów, parking Park&Ride, zadaszone perony umożliwiające przesiadki „drzwi w drzwi", a także poczekalnie, infrastruktura dla rowerów oraz miejsca do postoju „Kiss & Ride" oraz dla taksówek. Przypomnijmy, że pierwsze centrów przesiadkowe działa już w Ligocie, a jednocześnie trwają prace budowlane nad Centrum Przesiadkowym Zawodzie oraz „Sądowa" – to ostatnie będzie pełniło rolę ponadlokalnego dworca autobusowego, także dla podróżujących zagranicę.