Przetarg dotyczy dostawy ośmiu nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, napędzanych wodorem, o długości w przedziale od 11,8 metra do 12,2 metra, z systemem ładowania magazynu energii elektrycznej układu napędowego, a także obsługi gwarancyjnej i pogwarancyjnej autobusów wraz z systemem ładowania, a także szkoleń.
W ub. roku Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia unieważniła przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych. Powodem była rezygnacja z postępowania na zakup paliwa wodorowego - ze względu na zbyt wysoki koszt.
Termin składania ofert w obecnym przetargu przypada 30 sierpnia br. Pod uwagę będą brane: cena (60 punktów), okres gwarancji (25 punktów) i oceny techniczno-eksploatacyjnej, w których jest 14 czynników, w tym zużycie wodoru czy rodzaj zabudowy silnika elektrycznego (15 punktów).
Trzy dla Katowic, pięć dla Tychów. W Rybniku więcej i szybciej
Dokąd mają trafić nowoczesne pojazdy? Trzy z nich zasilą tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Katowice (przeznaczone będą dla linii 46, 70 i 115), zaś pięć wzbogaci flotę Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Tychy (pojawią się na liniach 2, 21, 75, 137, 273 i 696).
Zamówienie powinno zostać zrealizowane sukcesywnie do 29 listopada 2025 r. Finansowe wsparcie napłynie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Reszta to środki własne GZM.
Projekt oparcia części przewozów autobusowych o wodór realizuje już Rybnik. To położone na południowy zachód od GZM miasto zamówiło 20 autobusów wodorowych marki NesoBus producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.