Warunkiem uzyskania oznaczenia „Chronione Oznaczenie Geograficzne” (CHOG) jest m.in. po to, by nazwa produktu wykorzystywała nazwę regionu, konkretnego miejsca lub też w wyjątkowych przypadkach kraju, gdzie dany wyrób jest produkowany. Konieczne jest też wykazanie, że istnieje związek pomiędzy produktem a obszarem, z którego ten produkt pochodzi.
Wymagane jest również, aby co najmniej jeden (a nie wszystkie) z etapów całego procesu produkcyjnego – tzn. wytwarzanie surowców, produkcja wyrobu lub przygotowywanie do sprzedaży – odbywał się na obszarze, do którego nawiązuje. Produkt musi posiadać szczególną specyficzną jakość, renomę i cieszyć się uznaniem.
Wytwarzanie krupnioków związane było z tradycyjnym świniobiciem urządzanym co najmniej raz do roku. Krupnioki na Śląsku towarzyszyły wielu uroczystościom; właśnie przy świniobiciu częstowano okolicznych mieszkańców, rodzinę, roznoszono do domów, na weselach i innych rodzinnych uroczystościach były nieodłącznym składnikiem jadłospisu. Krupnioki śląskie były obecne na stołach od początku badań etnograficznych poświęconych potrawom spożywanym na obszarze Śląska. Najstarsze wzmianki pochodzą z końca XVIII w. ze wsi w pobliżu Gliwic.
Krupnioki śląskie od dziesięcioleci cieszą się niesłabnącą renomą nie tylko na terenie Śląska, ale również w całym kraju oraz poza jego granicami. Przewodnik gastronomiczny o Polsce wydawnictwa „Michelin” wymienia krupnioki śląskie jako jedną z 15 nazw polskich produktów regionalnych. Krupnioki śląskie mogą być wytwarzane tylko na określonym obszarze geograficznym, obejmującym teren województw śląskiego i opolskiego oraz gminę Dziadowa Kłoda (powiat oleśnicki, województwo dolnośląskie).
Nazwa i technologia wytwarzania są prawnie chronione. Zgodnie z przepisami zarejestrowana nazwa jest chroniona przed: wszelkim bezpośrednim lub pośrednim wykorzystywaniem w celach komercyjnych zarejestrowanej nazwy dla produktów nie objętych rejestracją, o ile produkty te są porównywalne do produktów zarejestrowanych pod tą nazwą lub jeśli stosowanie nazwy narusza prestiż chronionej nazwy;
każdym niezgodnym z prawem zawłaszczeniem, imitacją lub aluzją, jeśli nawet prawdziwe pochodzenie produktu jest zaznaczone lub chroniona nazwa została przetłumaczona, lub towarzyszy jej wyrażenie „w stylu”, „rodzaju”, „przy użyciu metody”, „tak jak produkowane w”, „imitacja” lub „podobne”.