Pomysł budowy linii wzdłuż drogi S86 z Sosnowca do Katowic pojawił się już wiele lat temu. W ostatnim czasie jego realizacji zaczęli domagać się mieszkańcy Katowic.
Ich zdaniem proponowana linia tramwajowa, wykorzystując częściowo szlak nieczynnej linii kolei piaskowej, cechowałaby się brakiem kolizyjności oraz brakiem ingerencji w istniejącą strukturę mieszkaniową, a czas przejazdu na trasie o łącznej długości 5,5 km wyniósłby zaledwie 12 minut a 22 minuty na całej trasie, ze śródmieścia Katowic do śródmieścia Sosnowca.
Dla porównania, analogiczny czas przejazdu tramwajem linii 15, poruszającym się zmodernizowaną trasą przez Szopienice, wynosi planowo ponad 30 minut, a przejazd tzw. pospiesznym autobusem aleją Walentego Roździeńskiego w godzinach szczytowych, trwa często jeszcze dłużej.
- Ze względu na wyczerpaną w godzinach dojazdów i powrotów z pracy przepustowość al. W. Roździeńskiego i równoległego ciągu ulicznego Katowicka - Leopolda - Le Ronda - Milowicka, proponowana linia tramwajowa umożliwiałaby sprawną komunikację mieszkańcom takich dzielnic jak Bogucice, Dąbrówka Mała, Burowiec, Milowice - wynika z treści pisma jakie katowiccy społecznicy skierowali do prezydentów Sosnowca, Katowic, Wojewody Śląskiego i Marszałka.
- To jest realna alternatywa dla ruchu samochodowego na Roździeńskiego - uważa wiceprezydent Sosnowca Mateusz Rykała.
Przebieg trasy jest już częściowo znany. Swój początek miałby na wysokości ulicy Dudy Gracza w Katowicach, potem wzdłuż trasy S86, a w Sosnowcu włączenie miałoby następować na wysokości dawnego Reala. W tym właśnie miejscu mogłoby powstać centrum przesiadkowe Park&Ride.
Droga ekspresowa S86 to najbardziej obciążona droga w Polsce. Z danych policji wynika, że każdego dnia przejeżdża nią 100 tysięcy samochodów.