Terminal paliwowy Pyrzowice

i

Autor: FINM

Katowice Airport inwestuje

Lotnisko z zapleczem paliwowo-logistycznym. Również na potrzeby wojska

2024-09-17 12:19

Po ponad pięciu latach przygotowań na lotnisku Katowice-Pyrzowice, za którego zarządzanie odpowiadają między innymi śląscy i katowiccy samorządowcy, rozpoczęła się budowa węzła towarowo-paliwowego. To inwestycja o podwójnym, cywilno-wojskowym zastosowaniu. Jej zakończenie zaplanowano na połowę 2026 r. Jakie będą jej zadania, komu posłuży i ile będzie kosztować?

Inwestycja ma powstać w południowo-wschodniej części portu. Umowę na budowę węzła towarowo-paliwowego z bocznicą kolejową Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem lotniczym Katowice, podpisało w lipcu 2024 r. z konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex. Wartość umowy to ponad 144 mln zł brutto. Prace budowlane właśnie ruszyły. 

- Cieszę się, że Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach rozwija się i inwestuje, zwiększając swój potencjał nie tylko w kontekście obsługi ruchu pasażerskiego, ale także przeładunkowego. Tego typu inwestycje to nie tylko umacnianie pozycji lotniska, zwiększenie infrastruktury przeładunkowej, ale także impuls do rozwoju gospodarczego całego regionu - mówi marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.

Jedyny taki port lotniczy w Polsce. Terminal wesprze także potrzeby wojska

Terminal połączy lotnisko z siecią kolejową, oferując nowe możliwości transportu ładunków. Za niespełna dwa lata Katowice będą jedynym portem w Polsce dysponującym na swoim terenie infrastrukturą umożliwiającą obsługę ładunków transportowanych koleją.

A ponieważ jest to projekt podwójnego zastosowania, wybrany w ramach instrumentu mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility), będzie on służył zarówno potrzebom transportu cywilnego, jak i wojskowego.

- Od prawie 20 lat z sukcesami i konsekwentnie realizujemy nasz pomysł na stworzenie w Katowice Airport lotniska wielofunkcyjnego i dysponującego kompleksową infrastrukturą, która umożliwia prowadzenie działalności w różnych obszarach branży lotniczej – od obsługi ruchu pasażerskiego, poprzez transport cargo, po prowadzenie dużych przeglądów technicznych samolotów - opisuje prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.

Do połowy 2026 r. ma powstać bocznica kolejowa łącząca lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię kolejową nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.

Jak będzie wyglądało zaplecze paliwowo-logistyczne? Oto szczegóły

Centralną częścią nowej infrastruktury będzie trzytorowy front rozładowczy o długości 300 metrów do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1 tys. m sześc., stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W zastrzeżonej strefie węzła powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.

Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego oraz zaopatrywanie w paliwo samolotów operujących z lotniska. Nowa infrastruktura będzie przygotowana do obsługi paliw alternatywnych. Węzeł będzie miał podwójne, cywilno-wojskowe zastosowanie. Umożliwi to zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań prowadzonych operacji wojskowych.

Projekt budowy węzła lotnisko przygotowywało od ponad pięciu lat. W styczniu 2019 r. GTL kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę o powierzchni 5,5 ha przylegającą do południowo-wschodniej części lotniska, na której kiedyś funkcjonowała wojskowa baza paliw.

W tym miejscu od września 2019 r. do czerwca 2022 r. prowadzono remediację terenu, czyli usuwano zanieczyszczenia zalegające w glebie. Na ten cel GTL pozyskało 5 mln zł pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Inwestycje za setki mln zł. A w przyszłości jeszcze więcej

Realizacja nowego węzła paliwowo-logistycznego nie byłaby możliwa bez modernizacji linii kolejowej nr 182, która także była dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja PKP PLK została dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt szacowano pierwotnie na 741,8 mln zł; główna umowa realizacyjna opiewała na 812,1 mln zł brutto.

Katowice Airport ma program inwestycyjny do 2030 r. o wartości ponad 1,5 mld zł, zakładający m.in. budowę w ciągu czterech najbliższych lat nowego terminala i układu komunikacyjnego. Ogółem program ma objąć ponad 20 inwestycji, w tym także budowę terminala cargo czy hangaru technicznego.

Powódź w Stroniu Śląskim. Córka szuka rodziców! "Zmyło nasz dom. Nie wiem, czy dali radę uciec"
Sonda
Jak często latasz samolotem?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki