Inwestycja ma powstać w południowo-wschodniej części portu. Umowę na budowę węzła towarowo-paliwowego z bocznicą kolejową Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem lotniczym Katowice, podpisało w lipcu 2024 r. z konsorcjum firm Mostostal Kraków i Budimex. Wartość umowy to ponad 144 mln zł brutto. Prace budowlane właśnie ruszyły.
- Cieszę się, że Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach rozwija się i inwestuje, zwiększając swój potencjał nie tylko w kontekście obsługi ruchu pasażerskiego, ale także przeładunkowego. Tego typu inwestycje to nie tylko umacnianie pozycji lotniska, zwiększenie infrastruktury przeładunkowej, ale także impuls do rozwoju gospodarczego całego regionu - mówi marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.
Polecany artykuł:
Jedyny taki port lotniczy w Polsce. Terminal wesprze także potrzeby wojska
Terminal połączy lotnisko z siecią kolejową, oferując nowe możliwości transportu ładunków. Za niespełna dwa lata Katowice będą jedynym portem w Polsce dysponującym na swoim terenie infrastrukturą umożliwiającą obsługę ładunków transportowanych koleją.
A ponieważ jest to projekt podwójnego zastosowania, wybrany w ramach instrumentu mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility), będzie on służył zarówno potrzebom transportu cywilnego, jak i wojskowego.
- Od prawie 20 lat z sukcesami i konsekwentnie realizujemy nasz pomysł na stworzenie w Katowice Airport lotniska wielofunkcyjnego i dysponującego kompleksową infrastrukturą, która umożliwia prowadzenie działalności w różnych obszarach branży lotniczej – od obsługi ruchu pasażerskiego, poprzez transport cargo, po prowadzenie dużych przeglądów technicznych samolotów - opisuje prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.
Do połowy 2026 r. ma powstać bocznica kolejowa łącząca lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię kolejową nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Jak będzie wyglądało zaplecze paliwowo-logistyczne? Oto szczegóły
Centralną częścią nowej infrastruktury będzie trzytorowy front rozładowczy o długości 300 metrów do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z czterema zbiornikami o pojemności 1 tys. m sześc., stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek kontenerów i sprzętu wojskowego. W zastrzeżonej strefie węzła powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego oraz zaopatrywanie w paliwo samolotów operujących z lotniska. Nowa infrastruktura będzie przygotowana do obsługi paliw alternatywnych. Węzeł będzie miał podwójne, cywilno-wojskowe zastosowanie. Umożliwi to zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań prowadzonych operacji wojskowych.
Projekt budowy węzła lotnisko przygotowywało od ponad pięciu lat. W styczniu 2019 r. GTL kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę o powierzchni 5,5 ha przylegającą do południowo-wschodniej części lotniska, na której kiedyś funkcjonowała wojskowa baza paliw.
W tym miejscu od września 2019 r. do czerwca 2022 r. prowadzono remediację terenu, czyli usuwano zanieczyszczenia zalegające w glebie. Na ten cel GTL pozyskało 5 mln zł pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Inwestycje za setki mln zł. A w przyszłości jeszcze więcej
Realizacja nowego węzła paliwowo-logistycznego nie byłaby możliwa bez modernizacji linii kolejowej nr 182, która także była dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja PKP PLK została dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt szacowano pierwotnie na 741,8 mln zł; główna umowa realizacyjna opiewała na 812,1 mln zł brutto.
Katowice Airport ma program inwestycyjny do 2030 r. o wartości ponad 1,5 mld zł, zakładający m.in. budowę w ciągu czterech najbliższych lat nowego terminala i układu komunikacyjnego. Ogółem program ma objąć ponad 20 inwestycji, w tym także budowę terminala cargo czy hangaru technicznego.