Ta gigantyczna kolejka to jednak przede wszystkim tzw. pomoc naukowo-dydaktyczna dla studiujących na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej. Makieta (w skali 1:87) to 4 przejazdy kolejowe, 255 semaforów, 115 zwrotnic, 12 posterunków ruchu, 3 posterunki odgałęźne, 1 mijanka oraz 2 wiadukty i 8 stacji. Niedawno otwarta Pracownia Nowoczesnych Systemów Prowadzenia Ruchu Kolejowego jest najnowocześniejszą w Polsce. Jest w niej m.in. w 6 komputerowych stanowisk sterowania ruchem kolejowym i stanowisko nadzoru. Będzie służyła kształceniu studentów, prowadzeniu studiów podyplomowych i kursów oraz szkoleniu i sprawdzaniu umiejętności pracowników prowadzących ruch kolejowy. Ruchem pociągów na makiecie steruje się z poziomu tabletu.
– Będziemy mogli kształcić najnowocześniej w kraju, realizując swoją misję uczelni badawczej – wyjaśnia prof. Bogusław Łazarz, prorektor Politechniki Śląskiej ds. ogólnych. – Pracownia pozwoli studentom trenować działania, które będą w przyszłości podejmować w swojej pracy zawodowej.