Katowice. Nowa linia tramwajowa wzdłuż ulicy Grundmanna
W środę, 16 marca, miasto poinformowało o podpisaniu umowy w sprawie budowy nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Grundmanna w Katowicach. - Chcemy, by komunikacja tramwajowa w naszym mieście była jak najefektywniejsza, a budowa tej trasy ma w tym względzie ogromne znaczenie – podkreśla Marcin Krupa prezydent Katowic. W ostatnim czasie magistrat realizował remonty torowisk niemal w całym mieście, zaś w Zawodziu i Brynowie powstały centra przesiadkowe.
Czytaj koniecznie: Uchodźcy z Ukrainy dotarli do Katowic. Dramatyczny widok. Serce pęka [ZDJĘCIA]
W prowadzonym przez spółkę Tramwaje Śląskie S.A. postępowaniu przetargowym, generalnym wykonawcą robót na ul. Grundmana wybrane zostało konsorcjum firm: SPAW-TOR z Krakowa, Silesia Invest z Gliwic i Grotex z Zabrza. Pasażerowie mają zgodnie z planem wsiąść do tramwaju na nowej trasie za 14 miesięcy.
- Nieuchronnie zbliża się 2023 rok oznaczający koniec czasu na realizację zadań dofinansowanych przez Unię Europejską w ramach perspektywy na lata 2014-2020. Tym bardziej cieszymy się, że dziś podpisujemy umowę na budowę linii wzdłuż ulicy Grundmanna. Przed wykonawcami najlepsze z możliwych pory roku na prowadzenie prac budowlanych, dlatego liczymy na duże zaangażowanie ludzi i sprzętu oraz wysokie tempo prac. Wyzwania to przede wszystkim wiadukt nad DTŚ i most nad Rawą, ale także bardzo istotne z punktu widzenia ruchu tramwajowego połączenia z istniejącymi torowiskami – zauważa Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Zobacz również: Katowice na zdjęciach sprzed wojny
Katowice. Nowe torowisko wzdłuż Grundmanna to pierwsza taka inwestycja od lat!
To będzie pierwsza, nowa linia tramwajowa od 75 lat. Jak podaje magistrat, ostatnia budowana od podstaw linia tramwajowa w Katowicach to przedłużenie linii od ówczesnej zajezdni przy Parku Południowym (Kościuszki) do pętli Brynów, oddane do użytku we wrześniu 1947 r. W późniejszych latach prowadzone były różne inwestycje tramwajowe, w tym dobudowa drugiego toru na odcinkach jednotorowych (np. do Szopienic czy Koszutki), zmiana położenia torowiska (np. wzdłuż ul. Chorzowskiej czy Gliwickiej za Bracką) czy budowa zajezdni w Zawodziu.
Katowice. Co powstanie przy ul. Grundmanna?
Inwestycja zakłada powstanie ok. 1900 metrów toru pojedynczego (mtp), przy uwzględnieniu fragmentów torowisk na połączeniu nowej trasy z liniami biegnącymi w ul. Gliwickiej i wzdłuż ul. Chorzowskiej. Sam odcinek dwutorowej linii wzdłuż ul. Grundmanna ma nieco ponad 600 metrów długości. Platformy przystankowe przewidziane są na dwóch końcach budowanego odcinka w pobliżu skrzyżowań z ul. Chorzowską i ul. Gliwicką. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Grundmanna - równolegle do jezdni po jej zachodniej stronie. Przewidziana jest budowa mostu na Rawą oraz wiaduktu z dwutorową linią tramwajową nad Drogową Trasą Średnicową. Będzie to nowe przęsło wiaduktu, po zachodniej stronie istniejących przęseł.
Głównym celem powstania torów wzdłuż Grundmanna będzie poprawa oferty komunikacyjnej w centrum Katowic. Chodzi między innymi o lepsze skomunikowanie wschodnich dzielnic Katowic z Parkiem Śląskim, Stadionem Śląskim czy osiedlem Tysiąclecia. Tramwaje mogą także w sytuacjach awaryjnych omijać odcinek między Rondem Ziętka i Rynkiem.