Urodziny numeru alarmowego 112

i

Autor: Shutterstock, gov.pl

Ponad 2,1 mln zgłoszeń w Katowicach

Numer alarmowy 112 ma już 34 lata. W Polsce działa od 2005 roku

Ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 został wprowadzony do użycia w 1991 roku, aby w każdym państwie członkowskim istniał identyczny numer alarmowy. W Polsce numer alarmowy 112 wprowadzono w 2005 roku. W ubiegłym roku odnotowano łącznie ponad 20 mln połączeń na numery alarmowe. Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w Katowicach.

Ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 został wprowadzony do użycia w 1991 roku, aby w każdym państwie członkowskim istniał identyczny numer alarmowy. Niektóre kraje Unii Europejskiej posiadają dodatkowe numery alarmowe. W Polsce numer alarmowy wprowadzono w 2005 roku. W przeciwieństwie do niektórych państw Unii, w Polsce numer 112 nie zastępuje krajowych numerów alarmowych, można z nich nadal korzystać, a jest ich aż 13.

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 - ponad 20 mln połączeń

11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W 2024 r. w Centrach Powiadamiania Ratunkowego odnotowano ponad 20 mln połączeń przychodzących. To o ponad 2 mln zgłoszeń mniej niż rok wcześniej. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 126 połączeń, natomiast na zmianie nocnej, tych połączeń było 81.

W całej Polsce funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, które odbierają połączenia kierowane na numery alarmowe 112, 997 oraz 998. 

W ubiegłym roku odnotowano łącznie ponad 20 mln połączeń na numery alarmowe. Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w Katowicach (ponad 2,1 mln zgłoszeń), w Radomiu (niemal 1,9 mln zgłoszeń) oraz we Wrocławiu (niemal 1,8 mln zgłoszeń). 

Czytaj także: Czy to 112? Nie tylko w UE funkcjonują ujednolicone numery alarmowe

Prawie 37 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei ponad 25 proc. zgłoszeń przychodzących zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.

Najwięcej zgłoszeń było rejestrowanych między godziną 14:00 a 19:00, w miesiącach wakacyjnych oraz w piątki i soboty. Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,3 sekundy. Oznacza to, że operator odbierał połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 5,5 sekundy trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).

Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 760 tys.). Najczęściej zgłaszano też m.in: zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.), złe samopoczucie (ponad 544 tys.), czy interwencje domowe (ponad 441 tys.).

Fałszywy alarm to skrajna nieodpowiedzialność

Operatorzy numeru alarmowego wciąż odbierają zgłoszenia fałszywe. W ubiegłym roku około 40 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb (w porównaniu z rokiem 2023 spadek o ok. 5 proc.).

- Numer alarmowy 112 służy ratowaniu życia i zdrowia. Apelujemy o odpowiedzialne korzystanie z niego - podkreśla Wojewoda Marek Wójcik.

Połączenie na numer alarmowy 112 jest bezpłatne. Można się na niego dodzwonić także z urządzeń znajdujących się poza zasięgiem swojej sieci oraz bez aktywnej karty SIM.

Jak prawidłowo zgłaszać, dzwoniąc pod numer alarmowy 112?

Numer alarmowy 112 wybieraj w sytuacjach alarmowych, w których niezbędna jest pomoc Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego i gdy wymagane są natychmiastowe działania tych służb.

Czytaj także: „Wbiję sobie nóż w serce”. Kompletnie pijany mężczyzna zadzwonił na 112. Posłuchajcie nagrania

Zanim zadzwonisz na numer alarmowy 112:

  • upewnij się, że zgłoszenie jest alarmowe (wystąpiło nagłe zagrożenie wymagające interwencji służb ratunkowych);
  • ustal lokalizację zdarzenia;
  • ustal liczbę osób poszkodowanych, o ile takie występują;
  • znajdź ciche i bezpieczne miejsce, by móc przeprowadzić rozmowę z operatorem.

W trakcie rozmowy z operatorem numeru alarmowego:

  • operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc;opowiedz krótko na czym polega Twoje zgłoszenie;
  • podaj dokładny adres zdarzenia, które chcesz zgłosić;
  • odpowiadaj na zadawane przez operatora pytania (kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych);
  • przedstaw się i potwierdź swój numer kontaktowy, by ułatwić kontakt służb (Policja, Straż Pożarna, Państwowe Ratownictwo Medyczne, służby pomocnicze) z Tobą w przypadku konieczności weryfikacji podanych przez Ciebie informacji lub ich uszczegółowienia;
  • nigdy nie rozłączaj się jako pierwszy (to operator decyduje, czy już ma wszystkie niezbędne informacje);
  • po zakończeniu rozmowy z operatorem staraj się nie korzystać z telefonu, który podałeś jako kontaktowy, by operator lub służby w razie potrzeby mogły nawiązać z tobą kontakt.
Super Express Google News
Autor:
Kompletnie pijany mężczyzna zadzwonił na 112. Potrzebował szybkiej pomocy. Posłuchajcie nagrania

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki