PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów oraz linii nr 180 na odcinku posterunek Dorota – Mysłowice Brzezinka. PLK wykonają również prace torowe w stacji Bytom Bobrek. Łącznie inwestycja obejmie ponad 28 km linii.
Polecany artykuł:
- To kolejny ważny element inwestycyjny w naszym regionie. Rządowy "Program dla Śląska" zakłada również modernizację linii kolejowych. Ta umowa zakłada inwestycję w tabor i infrastrukturę w zakresie transportu towarowego. Dzięki niej poprawi się nasza konkurencyjność na rynku towarowym i usług świadczonych przez różnego rodzaju firmy. Cieszę się, że będzie realizowany kolejny element "Programu dla Śląska", ta umowa jest niesłychanie ważna. Mam nadzieję, że będziemy konsekwentnie realizowali kolejne inwestycje z myślą o mieszkańcach - podkreślił wojewoda Jarosław Wieczorek.
W ramach prac zostaną wymienione 34 km torów i sieci trakcyjnej oraz 32 rozjazdy. Zaplanowano odnowę 35 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, przepustów i wiaduktów w Zabrzu przy ul. Mikulczyckiej, Grunwaldzkiej i Wolności, a także w Sosnowcu przy ul. Skwerowej. Wartość inwestycji to ponad 256 mln zł netto. Prace wykona firma PORR SA. Zakończenie projektu planowane jest w 2022 roku. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
>>> Wypadek na nieodśnieżonym chodniku? Zobacz, jak uzyskać odszkodowanie
Pociągi na trasach towarowych pojadą szybciej, nawet do 100 km/h. Dzięki temu zwiększy się przepustowość tras, a co za tym idzie również ilość składów towarowych. Poprawie ma ulec również bezpieczeństwo. Inwestycje mają także wpłynąć na ograniczanie oddziaływania kolei na otoczenie.
To kolejna umowa w ramach Krajowego Programu Kolejowego. To olbrzymie zadanie realizowane od kilku lat. Program ten jest bardzo zaawansowany, prowadzimy obecnie prace modernizacyjne o wartości ponad 30 miliardów złotych. Krajowy Program Kolejowy skierowany jest zarówno do kolei pasażerskich, jak i towarowych, czego mamy właśnie przykład - dodał Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.