- Cieszę się, że po blisko dwóch latach funkcjonowania Strefy Tempo 30 mieszkańcy, a szczególnie kierowcy, przyzwyczaili się do nowych warunków poruszania się w Śródmieściu. Teraz pora na kolejny krok czyli rozbudowę Strefy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Powstanie Strefy Tempo 30 realnie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa na katowickich drogach.
- W miejscach gdzie wprowadzono ograniczenie do 30km/h zmniejszyła się liczba wypadków. W stosunku do roku 2014, liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w roku 2016, czyli po roku od wprowadzenia Strefy Tempo 30, spadła o ponad połowę. W 2014 ogółem odnotowaliśmy 22 wypadki, w których było 22 rannych i 1 ofiara śmiertelna. W roku 2016 było 13 wypadków, 15 rannych i brak ofiar śmiertelnych - mówi inspektor Paweł Barski, Komendant Miejski Policji w Katowicach.
Prezydent wylicza, że ograniczenia zostały wprowadzone częściowo w Kostuchnie, Ligocie, Podlesiu, Piotrowicach, Janowie, Zawodziu i Osiedlu Witosa. Plany rozszerzenia Strefy Tempo 30 na kolejne dzielnice dotyczą Koszutki, Dąbrówki Małej, Brynowa, Ochojca, Ligoty oraz w rejonie Osiedla Paderewskiego, a także Osiedla Tysiąclecie. W kwestii ostatniej lokalizacji trwają jeszcze ustalenia, czy powinno to być ograniczenie do 30 czy też 40 km/h. Jest to uzależnione od możliwości dostosowania zmienionej organizacji ruchu do funkcjonowania komunikacji miejskiej, a także dostępnej infrastruktury, m. in. sygnalizacji świetlnej.
Lokalizacje:
- Osiedle Tysiąclecia
- Dąbrówka Mała – rejon ulic Siemianowickiej, Styczniowej i Siwka
- Koszutka – rejon ulic Grażyńskiego, Okrzei, Morcinka i Czerwińskiego
- Osiedle Paderewskiego – rejon ulicy Sowińskiego
- Piotrowice-Ochojec – rejon Osiedla Odrodzenie i ulicy Szenwalda
- Ligota-Panewsniki – rejon ulic Japońskiej, Emerytalnej i Zagrody
- Zawodzie – rejon ulicy Marcinkowskiego.
We wszystkich ośmiu lokalizacjach Strefa Tempo 30 zostanie wprowadzona do końca roku.